
Free​ ​Press​ ​Unlimited’s​ ​list​ ​of​ ​contested​ ​points​ ​and 
De​ ​Correspondent’s​ ​response 

 
September​ ​19,​ ​2017 

 
 
Three​ ​days​ ​after​ ​we​ ​sent​ ​the​ ​article​ ​​“How​ ​Free​ ​Press​ ​Unlimited​ ​silenced​ ​its​ ​own​ ​journalists” 
to​ ​Free​ ​Press​ ​Unlimited​ ​–​ ​and​ ​two​ ​days​ ​after​ ​we​ ​published​ ​it​ ​–​ ​FPU​ ​sent​ ​us​ ​a​ ​list​ ​containing 
31​ ​points​ ​they​ ​take​ ​issue​ ​with​ ​in​ ​the​ ​article.​ ​We​ ​were​ ​very​ ​happy​ ​to​ ​receive​ ​that​ ​list.​ ​It’s 
enabled​ ​us​ ​to​ ​clarify​ ​a​ ​few​ ​points​ ​and​ ​add​ ​extra​ ​context​ ​to​ ​others.​ ​We’ve​ ​also​ ​made​ ​three 
key​ ​changes​ ​to​ ​the​ ​article. 
 
These​ ​changes​ ​concern​ ​1)​ ​the​ ​administrative​ ​details​ ​of​ ​the​ ​relationship​ ​between​ ​Free​ ​Press 
Unlimited​ ​and​ ​Radio​ ​Tamazuj​ ​(point​ ​9),​ ​2)​ ​our​ ​original​ ​statement​ ​that​ ​the​ ​new​ ​editor​ ​in​ ​chief 
had​ ​resigned,​ ​when​ ​he​ ​was​ ​in​ ​fact​ ​an​ ​interim​ ​editor​ ​in​ ​chief​ ​(point​ ​30),​ ​and​ ​3)​ ​our​ ​original 
claim​ ​that​ ​Tamazuj’s​ ​staff​ ​was​ ​forbidden​ ​to​ ​report​ ​on​ ​its​ ​personnel​ ​changes​ ​(point​ ​31). 
 
We’re​ ​publishing​ ​Free​ ​Press​ ​Unlimited’s​ ​full​ ​list​ ​here,​ ​with​ ​our​ ​response​ ​to​ ​each​ ​point.​ ​The 
changes​ ​we​ ​made​ ​to​ ​our​ ​article​ ​on​ ​September​ ​19,​ ​2017​ ​(original​ ​Dutch​ ​version​ ​updated 
September​ ​15​ ​at​ ​6pm)​ ​are​ ​in​ ​​red​.​ ​​FPU’s​ ​list​ ​confirms​ ​that​ ​our​ ​article’s​ ​conclusions 
remain​ ​fully​ ​intact. 
 
 

Article​ ​text Free​ ​Press​ ​Unlimited’s 
response 

De​ ​Correspondent’s 
explanation 

1.​ ​“The​ ​Dutch​ ​aid 
organization 
Free​ ​Press​ ​Unlimited…” 

Free​ ​Press​ ​Unlimited​ ​is​ ​not 
an​ ​aid​ ​organization​ ​but​ ​a 
media​ ​development 
organization. 

At​ ​De​ ​Correspondent,​ ​we 
use​ ​the​ ​phrase​ ​“aid 
organization”​ ​in​ ​the​ ​broadest 
sense​ ​of​ ​the​ ​term,​ ​to 
enhance​ ​readability.​ ​We 
often​ ​refer​ ​to​ ​both​ ​economic 
and​ ​humanitarian​ ​assistance 
as​ ​“aid”;​ ​we​ ​often​ ​refer​ ​to​ ​the 
organizations​ ​that​ ​carry​ ​out 
this​ ​work​ ​as​ ​“aid 
organizations”​ ​or​ ​“NGOs.”​ ​In 
that​ ​vein,​ ​we​ ​don’t​ ​refer​ ​to 
UNICEF​ ​as​ ​a​ ​“child 
development​ ​assistance 
agency”​ ​or​ ​the​ ​Dutch​ ​Council 
for​ ​Refugees​ ​as​ ​a​ ​“refugee 
assistance​ ​foundation.”  

2.​ ​“None​ ​of​ ​Radio​ ​Tamazuj’s 
staff​ ​can​ ​log​ ​in​ ​on​ ​that 
December​ ​morning.​ ​Turns 

The​ ​then​ ​editor-in-chief​ ​Van 
Oudenaren​ ​denied​ ​his 
colleagues​ ​access​ ​to​ ​mail- 

In​ ​speaking​ ​with​ ​us​ ​– 
independently​ ​–​ ​two​ ​of​ ​the 
former​ ​editor​ ​in​ ​chief’s 

https://thecorrespondent.com/7306/how-free-press-unlimited-silenced-its-own-journalists/318329726-863f3cb9


out​ ​the​ ​Dutch​ ​aid 
organization​ ​Free​ ​Press 
Unlimited,​ ​which​ ​founded 
Radio​ ​Tamazuj​ ​and​ ​provides 
its​ ​funding,​ ​has​ ​revoked​ ​the 
journalists’​ ​access.” 

and​ ​social​ ​media​ ​accounts 
by​ ​changing​ ​the​ ​passwords. 
The​ ​director​ ​of​ ​Radio 
Tamazuj​ ​requested​ ​Free 
Press​ ​Unlimited​ ​to​ ​change 
the​ ​password​ ​to​ ​the 
website.​ ​The​ ​new​ ​password 
was​ ​then​ ​immediately​ ​sent 
to​ ​the​ ​director​ ​and​ ​web 
editor​ ​of​ ​Radio​ ​Tamazuj. 

colleagues​ ​​deny​​ ​that​ ​Van 
Oudenaren​ ​locked​ ​them​ ​out 
of​ ​the​ ​station’s​ ​email​ ​and 
social​ ​media​ ​accounts. 
Several​ ​email​ ​exchanges 
between​ ​Tamazuj’s​ ​editors 
during​ ​this​ ​period​ ​provide 
evidence​ ​that​ ​Van 
Oudenaren’s​ ​colleagues​ ​had 
access​ ​to​ ​their​ ​email​ ​as 
usual.  
 
Furthermore,​ ​email 
exchanges​ ​between​ ​the 
editor​ ​in​ ​chief​ ​and​ ​Tamazuj’s 
director​ ​reveal​ ​that​ ​the 
director​ ​was​ ​surprised​ ​that 
the​ ​editor​ ​in​ ​chief​ ​did​ ​not 
have​ ​access​ ​to​ ​the​ ​website.  
 
It​ ​is​ ​unclear​ ​how​ ​this​ ​can​ ​be 
reconciled​ ​with​ ​FPU’s​ ​claim 
that​ ​the​ ​station’s​ ​director 
took​ ​the​ ​initiative​ ​to​ ​change 
the​ ​website’s​ ​password. 
 
Furthermore,​ ​FPU​ ​confirmed 
in​ ​an​ ​earlier​ ​response​ ​that 
FPU​ ​itself​ ​took​ ​over​ ​the 
passwords​ ​and​ ​changed 
them.​ ​​ ​​Earlier​ ​this​ ​week,​ ​FPU 
wrote​ ​on​ ​its​ ​website: 
“Because​ ​the​ ​team​ ​feared 
that​ ​he​ ​would​ ​do​ ​the​ ​same 
with​ ​the​ ​website​ ​[as​ ​with​ ​the 
Twitter​ ​account​ ​–MV],​ ​we 
have​ ​taken​ ​over​ ​the 
passwords​ ​and​ ​other 
security​ ​measures​ ​of​ ​the 
website,​ ​changed​ ​them​ ​and 
immediately​ ​gave​ ​them​ ​back 
to​ ​the​ ​director​ ​of​ ​Radio 
Tamazuj.” 
 
Our​ ​sources​ ​also​ ​confirm 
that​ ​website​ ​access​ ​was 
quickly​ ​restored​ ​to​ ​a​ ​junior 
web​ ​editor.  
 
But​ ​that​ ​has​ ​no​ ​bearing​ ​on 

https://www.freepressunlimited.org/en/news/response-to-article-on-the-correspondent-about-radio-tamazuj
https://www.freepressunlimited.org/en/news/response-to-article-on-the-correspondent-about-radio-tamazuj


the​ ​fact​ ​that​ ​other​ ​editors 
were​ ​unable​ ​to​ ​log​ ​in​ ​to​ ​the 
website​ ​for​ ​days,​ ​as​ ​email 
exchanges​ ​confirm.  

3.​ ​“Free​ ​Press​ ​Unlimited​ ​– 
an​ ​organization​ ​fighting​ ​to 
achieve​ ​global​ ​freedom​ ​of 
the​ ​press​ ​–​ ​is​ ​censoring​ ​its 
own​ ​radio​ ​station.“ 

No​ ​censorship​ ​has​ ​taken 
place,​ ​now​ ​or​ ​in​ ​the​ ​past; 
we​ ​have​ ​never​ ​removed 
articles​ ​from​ ​the​ ​website​ ​or 
told​ ​the​ ​editors​ ​what​ ​they 
could​ ​or​ ​couldn’t​ ​write.​ ​The 
articles​ ​of​ ​which​ ​we 
questioned​ ​the​ ​journalistic 
quality​ ​have​ ​always 
remained​ ​on​ ​the​ ​website 
and​ ​are​ ​still​ ​available​ ​today 
(1,​ ​2,​ ​3,​ ​4,​ ​5,​ ​6) 

We​ ​define​ ​censorship​ ​as​ ​the 
use​ ​of​ ​authority​ ​to​ ​suppress 
information​ ​or​ ​to​ ​restrict 
expression.​ ​In​ ​our​ ​article,​ ​we 
demonstrate​ ​that​ ​this​ ​was 
indeed​ ​the​ ​case.  
 
Nowhere​ ​do​ ​we​ ​write​ ​that 
Free​ ​Press​ ​Unlimited​ ​had 
removed​ ​articles​ ​from​ ​the 
Tamazuj​ ​website.  
 
We​ ​do​ ​have​ ​incontrovertible 
evidence​ ​that​ ​the​ ​FPU​ ​team 
leader,​ ​FPU​ ​director​ ​Leon 
Willems,​ ​and​ ​FPU​ ​chair​ ​Joop 
Daalmeijer​ ​pressured​ ​the 
station’s​ ​staff​ ​to​ ​alter​ ​their 
reporting​ ​choices.  
 
Willems​ ​writes​ ​to​ ​Tamazuj’s 
staff:​ ​“...​ ​we​ ​urge​ ​you​ ​to​ ​stop 
publishing​ ​additional​ ​stories 
along​ ​the​ ​same​ ​line​ ​which 
are​ ​disputed.​ ​That​ ​includes 
new​ ​stories​ ​that​ ​harm 
persons​ ​and​ ​organisations 
who​ ​have​ ​been​ ​the​ ​subject 
of​ ​these​ ​already​ ​published 
stories.”  
 
Daalmeijer​ ​writes:​ ​“Try​ ​not​ ​to 
bite​ ​the​ ​hand​ ​of​ ​the​ ​person 
who​ ​is​ ​feeding​ ​you.​ ​Try​ ​not 
to​ ​offend​ ​a​ ​donor…” 
 
This​ ​pressure​ ​was 
subsequently​ ​turned​ ​into 
action,​ ​by​ ​denying​ ​Tamazuj’s 
editor​ ​in​ ​chief​ ​and​ ​other 
editors​ ​access​ ​to​ ​the 
station’s​ ​website.  

4.​ ​“…the​ ​radio​ ​station​ ​had​ ​to 
cross​ ​borders​ ​both​ ​literal 
and​ ​figurative.” 

Radio​ ​Tamazuj​ ​started​ ​as​ ​a 
program​ ​on​ ​Radio​ ​Dabanga 
(a​ ​radio​ ​station​ ​focused​ ​on 

In​ ​a​ ​passage​ ​from​ ​the 
approved​ ​initial​ ​project 
proposal,​ ​it​ ​says​ ​that 



Sudan).​ ​Originally,​ ​there 
were​ ​no​ ​plans​ ​to​ ​turn​ ​it​ ​into 
its​ ​own​ ​radio​ ​station. 

Tamazuj​ ​(then​ ​going​ ​by​ ​the 
working​ ​title​ ​of​ ​Radio 
Referendum)​ ​is​ ​being 
founded​ ​as​ ​a​ ​radio​ ​project 
with​ ​the​ ​goal​ ​of​ ​maturing​ ​into 
an​ ​independent​ ​media 
organization: 
 
“In​ ​case​ ​of​ ​a​ ​positive​ ​change 
towards​ ​freedom​ ​of​ ​the 
press,​ ​the​ ​ownership​ ​of​ ​the 
infrastructure​ ​will​ ​go​ ​to​ ​an 
independent​ ​media 
organization​ ​most​ ​probably 
to​ ​be​ ​established​ ​with 
support​ ​of​ ​Press​ ​Now.” 

5.​ ​“It​ ​was​ ​a​ ​humble​ ​start:​ ​in 
the​ ​early​ ​years,​ ​around 
2010,​ ​the​ ​station​ ​ran​ ​on​ ​a 
radio​ ​signal​ ​generated​ ​by 
wires​ ​strung​ ​between​ ​the 
trees.” 

Radio​ ​Tamazuj​ ​was​ ​started 
in​ ​2011. 

Tamazuj’s​ ​predecessor, 
Radio​ ​Referendum,​ ​was 
founded​ ​in​ ​2010.​ ​That’s​ ​why 
we’ve​ ​used​ ​this​ ​loose 
indication​ ​of​ ​time. 

6.​ ​“Journalists​ ​took​ ​cassette 
recorders​ ​into​ ​the​ ​field.” 

Radio​ ​Tamazuj​ ​has​ ​always 
used​ ​digital​ ​recorders. 

We​ ​were​ ​confusing​ ​Tamazuj 
with​ ​a​ ​predecessor​ ​that​ ​also 
broadcast​ ​in​ ​the​ ​Nuba 
mountains.​ ​The​ ​predecessor 
did​ ​use​ ​cassette​ ​recorders, 
such​ ​as​ ​EO​ ​Nagras.​​ ​We’ve 
removed​ ​this​ ​sentence​ ​from 
the​ ​article.  

7.​ ​“With​ ​help​ ​from​ ​the​ ​Dutch 
development​ ​aid 
organization…​ ​the​ ​tiny 
station​ ​evolved​ ​into​ ​a​ ​news 
broadcaster….” 

The​ ​radio​ ​program​ ​on 
Radio​ ​Dabanga​ ​evolved 
into​ ​a​ ​radio​ ​station​ ​with​ ​its 
own​ ​frequency. 

We’ve​ ​changed​ ​“tiny​ ​station” 
to​ ​“project.” 

8.​ ​“The​ ​relationship​ ​between 
Free​ ​Press​ ​Unlimited​ ​and 
Radio​ ​Tamazuj​ ​is​ ​simple: 
FPU​ ​is​ ​responsible​ ​for 
funding,​ ​Tamazuj’s​ ​editor​ ​in 
chief​ ​and​ ​his​ ​staff​ ​for 
content.” 

Free​ ​Press​ ​Unlimited​ ​is 
currently​ ​the​ ​publisher​ ​of 
Radio​ ​Tamazuj.​ ​The 
programs​ ​and​ ​articles​ ​are 
produced​ ​under​ ​the 
responsibility​ ​of​ ​Free​ ​Press 
Unlimited,​ ​the 
independence​ ​of​ ​the​ ​editors 
is​ ​ensured​ ​through​ ​an 
editorial​ ​charter.​ ​This​ ​is​ ​a 
common​ ​model​ ​which​ ​is 
comparable​ ​to​ ​the 

Thank​ ​you​ ​for​ ​this 
elaboration.​ ​We​ ​are​ ​aware​ ​of 
the​ ​nature​ ​of​ ​the​ ​relationship. 
We​ ​believe​ ​that​ ​the 
description​ ​in​ ​our​ ​article​ ​is 
still​ ​correct,​ ​if​ ​somewhat 
condensed​ ​for​ ​the​ ​sake​ ​of 
readability. 
 
 



relationship​ ​between​ ​a 
publisher​ ​and​ ​editors​ ​in 
media​ ​companies.​ ​Free 
Press​ ​Unlimited​ ​currently 
also​ ​takes​ ​care​ ​of​ ​the 
organizational​ ​and​ ​financial 
management​ ​of​ ​Radio 
Tamazuj.​ ​After​ ​all,​ ​a​ ​media 
organization​ ​consists​ ​of 
more​ ​than​ ​just​ ​an​ ​editor 
and​ ​a​ ​funder.  

9.​ ​“That​ ​division​ ​is​ ​also​ ​laid 
down​ ​in​ ​FPU’s​ ​code​ ​of 
conduct:​ ​“Free​ ​Press 
Unlimited​ ​works​ ​with 
independent​ ​(media) 
partners​ ​who​ ​are​ ​able​ ​to 
execute​ ​their​ ​activities​ ​freely 
and​ ​independently​ ​and 
whose​ ​aim​ ​is​ ​to​ ​search​ ​for 
the​ ​truth​ ​and​ ​provide 
informative​ ​services​ ​to​ ​the 
general​ ​public.” 

Radio​ ​Tamazuj​ ​is​ ​not​ ​an 
independent​ ​partner​ ​of​ ​Free 
Press​ ​Unlimited.​ ​It​ ​is​ ​a 
project​ ​team​ ​within​ ​the 
organization​ ​that​ ​will 
become​ ​independent​ ​in​ ​the 
future.​ ​As​ ​ensured​ ​in​ ​the 
editorial​ ​charter,​ ​the​ ​editors 
perform​ ​their​ ​duties​ ​freely 
and​ ​independently. 

We’ve​ ​removed​ ​this 
sentence​ ​and​ ​replaced​ ​it​ ​with 
the​ ​following​ ​one:​ ​“As​ ​laid 
down​ ​in​ ​the​ ​project’s​ ​editorial 
charter,​ ​Radio​ ​Tamazuj 
performs​ ​its​ ​editorial 
activities​ ​freely​ ​and 
independently.”  

10.​ ​“Radio​ ​Tamazuj​ ​decides 
–​ ​since​ ​no​ ​one​ ​else​ ​is​ ​doing 
it​ ​–​ ​to​ ​start​ ​broadcasting​ ​in 
Juba​ ​itself.” 

At​ ​the​ ​time​ ​mentioned 
Radio​ ​Tamazuj​ ​was​ ​already 
broadcasting​ ​nationally,​ ​so 
it​ ​was​ ​not​ ​a​ ​new​ ​decision​ ​to 
start​ ​doing​ ​this.​ ​Technically 
the​ ​programs​ ​are​ ​not 
broadcasted​ ​from​ ​Juba​ ​but 
through​ ​short-wave 
frequencies​ ​from​ ​locations 
outside​ ​of​ ​South​ ​Sudan. 

This​ ​addition​ ​does​ ​not 
contradict​ ​our​ ​article. 
Tamazuj​ ​did​ ​indeed​ ​already 
broadcast​ ​nationally,​ ​but​ ​its 
reporting​ ​did​ ​not​ ​specifically 
target​ ​an​ ​audience​ ​in​ ​Juba. 
The​ ​station​ ​decided​ ​to​ ​start 
targeting​ ​this​ ​audience 
during​ ​the​ ​2013​ ​crisis.  
 

11.​ ​“One​ ​of​ ​those​ ​articles 
calls​ ​into​ ​question​ ​an​ ​article 
Eye​ ​Radio​ ​had​ ​published. 
(Eye​ ​Radio​ ​subsequently 
retracted​ ​that​ ​piece.)” 

This​ ​concerns​ ​two​ ​articles: 
in​ ​the​ ​first​ ​article​ ​by​ ​Radio 
Tamazuj​ ​doubts​ ​are​ ​cast 
over​ ​an​ ​article​ ​by​ ​Eye 
Radio.​ ​After​ ​this​ ​article​ ​had 
been​ ​retracted​ ​by​ ​Eye 
News,​ ​the​ ​motives​ ​of 
retraction​ ​are​ ​questioned​ ​in 
a​ ​second​ ​article​ ​by​ ​Radio 
Tamazuj.​ ​In​ ​that​ ​same 
article​ ​Radio​ ​Tamazuj 
mentions​ ​that​ ​the​ ​now 
retracted​ ​Eye​ ​Radio​ ​article 
might​ ​actually​ ​contain​ ​some 
truth​ ​after​ ​all. 

This​ ​is​ ​correct,​ ​and​ ​we​ ​link​ ​to 
both​ ​of​ ​those​ ​articles​ ​in​ ​the 
text. 



12.​ ​“The​ ​articles​ ​are​ ​the 
starting​ ​point​ ​for​ ​Free​ ​Press 
Unlimited’s​ ​interference​ ​in 
Radio​ ​Tamazuj’s​ ​editorial 
decisions​ ​–​ ​an​ ​interference 
that​ ​will​ ​steadily​ ​grow.” 

Free​ ​Press​ ​Unlimited​ ​does 
not​ ​and​ ​has​ ​not​ ​interfered 
in​ ​editorial​ ​decisions.​ ​As​ ​a 
publisher,​ ​Free​ ​Press 
Unlimited​ ​has​ ​taken​ ​their 
responsibility​ ​to​ ​uphold 
good​ ​journalistic​ ​principles 
and​ ​questioned​ ​the​ ​editors 
about​ ​the​ ​articles.​ ​Free 
Press​ ​Unlimited​ ​did​ ​this 
after​ ​they​ ​received 
complaints​ ​about​ ​the 
journalistic​ ​quality​ ​of​ ​the 
reporting. 

Our​ ​article​ ​shows​ ​that​ ​there 
was​ ​in​ ​fact​ ​interference​ ​in 
Radio​ ​Tamazuj’s​ ​editorial 
choices,​ ​which​ ​goes​ ​beyond 
questioning​ ​the​ ​staff​ ​about 
the​ ​quality​ ​of​ ​their​ ​work.​ ​Our 
article​ ​also​ ​shows​ ​that​ ​FPU 
was​ ​motivated​ ​by​ ​a​ ​desire​ ​to 
avoid​ ​putting​ ​its​ ​relationships 
with​ ​existing​ ​donors​ ​under 
additional​ ​pressure.  
 
First,​ ​neither​ ​the​ ​FPU​ ​team 
leader​ ​nor​ ​the​ ​grant​ ​manager 
doubted​ ​the​ ​quality​ ​of​ ​the 
content,​ ​as​ ​the​ ​notes​ ​from 
the​ ​June​ ​29​ ​meeting​ ​show: 
“While​ ​the​ ​content​ ​of​ ​the 
article​ ​may​ ​be​ ​valid,​ ​and 
likely​ ​is​ ​as​ ​[the​ ​FPU​ ​team 
leader​ ​and​ ​grant​ ​manager] 
agree,​ ​the​ ​timing​ ​of​ ​this 
article​ ​is​ ​very​ ​unfortunate… 
.” 
 
Second,​ ​the​ ​complaints​ ​to 
which​ ​FPU​ ​refers​ ​in​ ​its 
response​ ​came​ ​from​ ​a 
donor,​ ​and​ ​these​ ​complaints 
do​ ​not​ ​address​ ​the​ ​articles’ 
journalistic​ ​quality,​ ​but​ ​rather 
the​ ​negative​ ​message​ ​about 
this​ ​donor,​ ​as​ ​an​ ​email​ ​from 
the​ ​team​ ​leader​ ​to​ ​the​ ​editor 
in​ ​chief​ ​reveals:​ ​“Today 
evening​ ​I​ ​received​ ​an​ ​e-mail 
from​ ​a​ ​concerned​ ​donor​ ​who 
felt​ ​that​ ​Tamazuj​ ​is​ ​bashing 
Internews,​ ​warning​ ​me​ ​this 
can​ ​lead​ ​to​ ​a​ ​tarnished 
reputation​ ​for​ ​us​ ​all​ ​also​ ​in 
the​ ​eyes​ ​of​ ​other​ ​donors.” 
 
Third,​ ​the​ ​articles​ ​were​ ​under 
discussion​ ​because​ ​there 
was​ ​a​ ​concern​ ​this​ ​critical 
reporting​ ​would​ ​subject​ ​an 
already​ ​difficult​ ​relationship 
with​ ​this​ ​donor​ ​to​ ​further 
pressure.​ ​This​ ​is​ ​evidenced 



in​ ​both​ ​the​ ​team​ ​leader’s 
email​ ​message​ ​to​ ​the​ ​editor 
in​ ​chief​ ​and​ ​the​ ​meeting 
notes. 
 
Team​ ​leader’s​ ​email 
message:​ ​“If​ ​their 
observation​ ​is​ ​right,​ ​this​ ​is 
potentially​ ​a​ ​big​ ​threat​ ​to​ ​our 
existence.” 
 
Meeting​ ​notes:​ ​“...​ ​the​ ​timing 
of​ ​this​ ​article​ ​is​ ​very 
unfortunate​ ​for​ ​a​ ​number​ ​of 
reasons,​ ​including​ ​credibility 
of​ ​Radio​ ​Tamazuj​ ​as 
professional​ ​media​ ​house 
and​ ​the​ ​preservation​ ​of 
donor​ ​relations,​ ​especially 
those​ ​with​ ​whom​ ​FPU​ ​is 
currently​ ​trying​ ​to​ ​make 
deals​ ​for​ ​minimizing​ ​the 
damage​ ​incurred​ ​by​ ​the 
iStream​ ​termination.” 

13.​ ​“Free​ ​Press​ ​Unlimited​ ​is 
one​ ​of​ ​the​ ​organizations​ ​that 
receives​ ​a​ ​subgrant,​ ​to​ ​the 
tune​ ​of​ ​$1.5​ ​million.” 

It​ ​concerns​ ​a​ ​subgrant​ ​of 
$1.4​ ​million​ ​for​ ​a​ ​period​ ​of​ ​3 
years​ ​and​ ​2​ ​months.​ ​This 
grant​ ​is​ ​not​ ​solely​ ​meant​ ​for 
Radio​ ​Tamazuj​ ​but​ ​also​ ​to 
further​ ​the​ ​exchange​ ​of 
content​ ​between​ ​local 
media​ ​in​ ​South​ ​Sudan. 

The​ ​amount​ ​is​ ​indeed 
$1,434,871.​ ​​We’ve​ ​added 
“roughly”​ ​in​ ​front​ ​of​ ​“$1.5 
million”​ ​in​ ​our​ ​text. 

14.​ ​“$85,338​ ​of​ ​this​ ​was 
spent​ ​on​ ​staffing​ ​for​ ​Radio 
Tamazuj.“ 

In​ ​total​ ​around​ ​$169,000 
has​ ​been​ ​spent​ ​on​ ​staffing 
at​ ​Radio​ ​Tamazuj​ ​over​ ​the 
whole​ ​project​ ​period.  

$85,338​ ​was​ ​the​ ​amount 
available​ ​to​ ​pay​ ​Radio 
Tamazuj’s​ ​local​ ​journalists 
over​ ​the​ ​entire​ ​project 
period.​ ​We​ ​did​ ​not​ ​include 
other​ ​staffing​ ​costs.​ ​​This​ ​was 
an​ ​error,​ ​and​ ​we’ve 
corrected​ ​it​ ​to​ ​use​ ​the​ ​right 
figure.  

15.​ ​​ ​“But​ ​when​ ​FPU​ ​turns​ ​in 
its​ ​first​ ​i-STREAM​ ​audit 
report​ ​in​ ​September​ ​2015” 

The​ ​first​ ​audit​ ​report​ ​was 
submitted​ ​in​ ​December 
2015. 

We​ ​have​ ​an​ ​email​ ​from 
October​ ​21,​ ​2015​ ​in​ ​which 
Internews​ ​responds​ ​to​ ​the 
audit​ ​report​ ​FPU​ ​has 
submitted.​ ​That​ ​message 
indicates​ ​that​ ​the​ ​report​ ​was, 
in​ ​fact,​ ​submitted​ ​in 



September.  
 
According​ ​to​ ​the​ ​subgrant 
contract​ ​between​ ​Internews 
and​ ​FPU,​ ​which​ ​is​ ​in​ ​De 
Correspondent’s​ ​possession, 
the​ ​deadline​ ​for​ ​the​ ​first​ ​audit 
report​ ​was​ ​September​ ​30, 
2015. 
 
A​ ​new​ ​version​ ​of​ ​the​ ​audit 
report​ ​may​ ​have​ ​been 
submitted​ ​in​ ​December 
2015,​ ​but​ ​that​ ​was​ ​​after 
Internews​ ​voiced​ ​concerns 
about​ ​an​ ​earlier​ ​version​ ​of 
the​ ​report.  

16.​ ​“Email​ ​exchanges 
between​ ​Internews​ ​and​ ​Free 
Press​ ​Unlimited​ ​reveal​ ​that 
FPU’s​ ​books​ ​didn’t​ ​comply 
with​ ​American​ ​accounting 
standards.” 

Free​ ​Press​ ​Unlimited’s 
books​ ​comply​ ​with​ ​all 
Dutch,​ ​European​ ​and 
American​ ​accounting 
guidelines​ ​and​ ​standards. 
During​ ​its​ ​entire​ ​existence, 
Free​ ​Press​ ​Unlimited​ ​has 
received​ ​unqualified​ ​audit 
reports​ ​for​ ​all​ ​project​ ​and 
organizational​ ​audits.​ ​In​ ​this 
particular​ ​case​ ​a​ ​small 
amount​ ​(less​ ​than​ ​2%​ ​of 
the​ ​total)​ ​has​ ​been 
withdrawn​ ​from​ ​reported 
expenses​ ​because​ ​at​ ​the 
time​ ​of​ ​the​ ​audit​ ​not​ ​all 
underlying​ ​documents​ ​were 
available.​ ​This​ ​was​ ​also 
due​ ​to​ ​the​ ​unavailability​ ​of 
the​ ​field​ ​office​ ​in​ ​Juba 
caused​ ​by​ ​renewed​ ​unrest.  

In​ ​its​ ​October​ ​21,​ ​2015 
email,​ ​Internews​ ​writes​ ​to 
FPU​ ​about​ ​its​ ​audit​ ​report: 
“...​ ​​the​ ​audit​ ​was​ ​not 
performed​ ​in​ ​accordance 
with​ ​US​ ​GAAP​ ​and​ ​US​ ​GAS, 
rather​ ​Dutch​ ​GAAP.”​​ ​A​ ​few 
months​ ​later,​ ​Internews 
canceled​ ​FPU’s​ ​funding.  
 
The​ ​context​ ​here​ ​is​ ​the 
i-STREAM​ ​project.​ ​By​ ​using 
the​ ​word​ ​“books”​ ​in​ ​our​ ​text, 
we​ ​may​ ​have​ ​given​ ​the 
impression​ ​that​ ​the​ ​concerns 
apply​ ​to​ ​FPU​ ​across​ ​the 
board.​ ​​We’ve​ ​therefore 
added​ ​“for​ ​this​ ​project”​ ​to​ ​our 
text. 

17.​ ​“FPU,​ ​working​ ​to 
salvage​ ​what​ ​it​ ​can, 
negotiates​ ​with​ ​Internews​ ​to 
keep​ ​paying​ ​the​ ​subgrant 
through​ ​August.” 

In​ ​the​ ​conversation​ ​about 
ending​ ​the​ ​funding​ ​per​ ​the 
17th​ ​of​ ​June​ ​it​ ​was​ ​agreed 
that​ ​costs​ ​that​ ​could​ ​not​ ​be 
stopped​ ​per​ ​that​ ​date,​ ​such 
as​ ​the​ ​salaries​ ​of​ ​local​ ​staff 
hired​ ​specifically​ ​for​ ​this 
project,​ ​could​ ​be​ ​paid​ ​until 
the​ ​end​ ​of​ ​July. 

This​ ​was​ ​a​ ​translation​ ​error. 
Our​ ​original​ ​article​ ​reads​ ​“tot 
augustus”​ ​(until​ ​August), 
which​ ​is​ ​the​ ​same​ ​thing​ ​as 
“until​ ​the​ ​end​ ​of​ ​July.”​ ​The 
original​ ​article​ ​is​ ​thus​ ​correct. 
We’ve​ ​corrected​ ​the​ ​English 
translation​ ​to​ ​say​ ​“through 
the​ ​end​ ​of​ ​July.” 

18.​ ​“Editor​ ​in​ ​chief​ ​Van The​ ​e-mail​ ​was​ ​sent​ ​on​ ​a Van​ ​Oudenaren​ ​told​ ​us​ ​that 



Oudenaren​ ​decides​ ​not​ ​to 
respond​ ​to​ ​the​ ​email.“ 

Thursday​ ​evening​ ​and​ ​Van 
Oudenaren​ ​responded​ ​to​ ​it 
on​ ​Monday,​ ​June​ ​27. 

he​ ​did​ ​not​ ​respond​ ​to​ ​this 
email,​ ​and​ ​the​ ​documents​ ​in 
our​ ​possession​ ​confirm​ ​this.  
 
FPU​ ​may​ ​be​ ​referring​ ​to 
another​ ​email​ ​Van 
Oudenaren​ ​sent​ ​on​ ​Monday, 
June​ ​27:​ ​he​ ​​did​ ​ ​respond​ ​to 
an​ ​email​ ​from​ ​the​ ​FPU​ ​team 
leader​ ​in​ ​which​ ​she​ ​asked​ ​for 
a​ ​meeting​ ​with​ ​Tamazuj’s 
entire​ ​staff​ ​on​ ​“this​ ​whole 
iStream​ ​issue.”​ ​Van 
Oudenaren​ ​responds​ ​to​ ​that 
email​ ​by​ ​saying​ ​that​ ​a 
meeting​ ​with​ ​the​ ​whole​ ​staff 
doesn’t​ ​seem​ ​appropriate​ ​to 
him:​ ​“There​ ​is​ ​nothing​ ​the 
newsroom​ ​personnel​ ​can​ ​do 
about​ ​the​ ​issue,​ ​so​ ​it​ ​is​ ​not 
our​ ​concern​ ​to​ ​worry​ ​about​ ​it. 
[...]​ ​Ebb​ ​and​ ​flow​ ​of​ ​funding 
has​ ​been​ ​normal​ ​in​ ​this 
project​ ​for​ ​years.” 
 
Of​ ​course,​ ​it’s​ ​hard​ ​to​ ​prove 
that​ ​an​ ​email​ ​​hasn’t​​ ​been 
sent.​ ​If​ ​FPU​ ​can​ ​show​ ​us 
Van​ ​Oudenaren’s​ ​reply​ ​to 
this​ ​message,​ ​we​ ​will​ ​change 
our​ ​article​ ​text​ ​to​ ​reflect​ ​that.  

19.​ ​“A​ ​few​ ​days​ ​later,​ ​on 
June​ ​29,​ ​two 
representatives​ ​from​ ​FPU​ ​fly 
to​ ​East​ ​Africa​ ​to​ ​speak​ ​with 
Van​ ​Oudenaren.” 

The​ ​purpose​ ​of​ ​this​ ​field 
visit​ ​to​ ​Juba​ ​was​ ​not​ ​solely 
to​ ​talk​ ​with​ ​Van​ ​Oudenaren 
but​ ​was​ ​planned​ ​before. 
The​ ​conversation​ ​with​ ​Van 
Oudenaren​ ​about​ ​Radio 
Tamazuj​ ​in​ ​Nairobi​ ​took 
place​ ​on​ ​our​ ​way​ ​to​ ​South 
Sudan. 

Thank​ ​you​ ​for​ ​this​ ​addition. 
This​ ​does​ ​not​ ​contradict​ ​our 
article​ ​in​ ​any​ ​way. 

20.​ ​“[FPU’s​ ​team​ ​leaders] 
explain​ ​they​ ​have​ ​had 
constructive​ ​talks​ ​with​ ​the 
Internews​ ​team​ ​dealing​ ​with 
the​ ​implementation​ ​of​ ​the 
termination” 

The​ ​team​ ​leader​ ​and​ ​the 
grant​ ​manager.  

We’ve​ ​changed​ ​this​ ​in​ ​our 
article. 

21.​ ​“Van​ ​Oudenaren​ ​admits 
that​ ​his​ ​staff​ ​felt​ ​attacked, 

The​ ​Correspondent 
correctly​ ​quotes​ ​from​ ​the 

We​ ​are​ ​familiar​ ​with​ ​the 
content​ ​of​ ​these​ ​meeting 



and​ ​they​ ​were​ ​angry.​ ​But 
that​ ​wasn’t​ ​the​ ​motivation​ ​for 
the​ ​articles,​ ​he​ ​says.” 

meeting​ ​notes,​ ​however, 
this​ ​quote​ ​is​ ​followed​ ​later 
by​ ​:​ ​During​ ​the 
conversation​ ​Van 
Oudenaren​ ​stated​ ​he​ ​would 
do​ ​anything​ ​to​ ​destroy 
Internews​ ​and​ ​Eye​ ​Radio. 
(“He​ ​is​ ​out​ ​to​ ​get​ ​them,​ ​and 
would​ ​like​ ​to​ ​see​ ​these 
operations​ ​destroyed.​ ​This 
is​ ​what​ ​is​ ​needed​ ​and​ ​he 
will​ ​do​ ​what​ ​he​ ​can​ ​to 
achieve​ ​it”)​ ​–​ ​an​ ​aim​ ​one 
can​ ​hardly​ ​justify​ ​as 
journalistic.​ ​The 
Correspondent​ ​has​ ​ignored 
this​ ​part​ ​of​ ​the​ ​meeting 
notes. 

notes.  
 
Two​ ​sources​ ​who​ ​were 
present​ ​during​ ​that 
conversation​ ​claim​ ​that​ ​Van 
Oudenaren​ ​was​ ​misquoted 
here.​ ​For​ ​that​ ​reason,​ ​they 
registered​ ​their 
disagreement​ ​with​ ​this 
passage​ ​in​ ​the​ ​meeting 
notes​ ​by​ ​email​ ​on​ ​July​ ​5, 
2016.​ ​This​ ​email​ ​message​ ​is 
in​ ​De​ ​Correspondent’s 
possession.  
 
What​ ​Van​ ​Oudenaren​ ​did 
say,​ ​according​ ​to​ ​these 
sources,​ ​is​ ​that​ ​he​ ​thought​ ​it 
was​ ​important​ ​to​ ​keep 
subjecting​ ​Internews​ ​and 
Eye​ ​Radio​ ​to​ ​critical 
reporting,​ ​because​ ​their 
reporting​ ​was​ ​feeding​ ​the 
conflict​ ​in​ ​South​ ​Sudan​ ​–​ ​an 
observation​ ​FPU​ ​itself​ ​made 
in​ ​a​ ​letter​ ​from​ ​mid-2014: 
“The​ ​Juba-based​ ​FM​ ​station 
Eye​ ​Radio,​ ​supported​ ​by 
Internews,​ ​was​ ​on​ ​7​ ​March 
2014​ ​officially​ ​warned​ ​that 
the​ ​station​ ​would​ ​be 
suspended​ ​if​ ​any​ ​opposition 
voice​ ​was​ ​allowed​ ​on​ ​air. 
Based​ ​on​ ​monitoring​ ​Eye 
Radio,​ ​it​ ​can​ ​be​ ​concluded 
that​ ​it​ ​has​ ​chosen​ ​to​ ​follow 
the​ ​government​ ​narrative​ ​on 
the​ ​situation​ ​in​ ​South​ ​Sudan: 
ministers​ ​are​ ​provided​ ​large 
timeslots​ ​for​ ​government 
propaganda​ ​rhetoric,​ ​while 
independent​ ​and​ ​opposition 
sources​ ​are​ ​neglected.” 

22.​ ​“Willems​ ​asks​ ​Tamazuj’s 
staff​ ​to​ ​set​ ​up​ ​a​ ​complaints 
mechanism​ ​“to​ ​increase 
editorial​ ​transparency.” 

Willems​ ​repeats​ ​the​ ​request 
to​ ​set​ ​up​ ​a​ ​complaints 
mechanism.​ ​This​ ​request 
had​ ​been​ ​made​ ​much 
earlier,​ ​specifically​ ​to 
ensure​ ​that​ ​complaints 

That​ ​this​ ​request​ ​had​ ​also 
been​ ​made​ ​earlier​ ​does​ ​not 
contradict​ ​our​ ​article.  
 
However,​ ​FPU’s​ ​claim​ ​that 
complaints​ ​could​ ​not​ ​be 



could​ ​be​ ​handled​ ​directly​ ​by 
Radio​ ​Tamazuj​ ​instead​ ​of 
through​ ​Free​ ​Press 
Unlimited,​ ​as​ ​happened 
then.​ ​Nothing​ ​was​ ​done 
with​ ​the​ ​earlier​ ​request. 

handled​ ​directly​ ​by​ ​Radio 
Tamazuj​ ​is​ ​incorrect.​ ​There 
is​ ​a​ ​public​ ​contact​ ​form​ ​on 
the​ ​station’s​ ​website. 

23.​ ​“Complaints​ ​in 
themselves​ ​are​ ​not​ ​evidence 
of​ ​any​ ​kind​ ​of​ ​wrongdoing, 
and​ ​none​ ​of​ ​the​ ​emails​ ​that 
you​ ​shared​ ​constitute​ ​any 
evidence​ ​of​ ​misreporting.” 

The​ ​forwarded​ ​e-mails​ ​with 
complaints​ ​at​ ​least​ ​contain 
the​ ​evidence​ ​that​ ​there​ ​was 
no​ ​chance​ ​of​ ​rebuttal​ ​for 
the​ ​involved​ ​parties.​ ​A 
repeatedly​ ​made 
journalistic​ ​error​ ​which​ ​we 
brought​ ​to​ ​the​ ​attention​ ​of 
the​ ​editor-in-chief​ ​multiple 
times​ ​in​ ​our​ ​role​ ​as 
publisher. 

In​ ​fact,​ ​the​ ​forwarded​ ​emails 
containing​ ​complaints​ ​about 
the​ ​Internews​ ​items 
demonstrate​ ​precisely​ ​that 
there​ ​​was​ ​ ​a​ ​chance​ ​of 
rebuttal.​ ​These​ ​are​ ​emails 
from​ ​the​ ​Radio​ ​Tamazuj 
account​ ​addressed​ ​to​ ​Forcier 
Consulting​ ​(an​ ​Internews 
partner)​ ​containing​ ​questions 
and​ ​corrections.  
 
What’s​ ​more,​ ​three​ ​of​ ​the​ ​six 
contested​ ​articles​ ​contain 
quotes​ ​that​ ​show​ ​that​ ​Radio 
Tamazuj​ ​did​ ​provide​ ​those 
concerned​ ​with​ ​the​ ​right​ ​to 
reply.  
 
The​ ​two​ ​emails​ ​from​ ​other 
parties​ ​are​ ​indeed 
complaints,​ ​but​ ​nonetheless 
do​ ​not​ ​provide​ ​evidence​ ​that 
the​ ​problem​ ​is​ ​bad 
journalism.​ ​One​ ​of​ ​those​ ​two 
articles​ ​also​ ​incorporates​ ​the 
complainant’s​ ​response.  
 
In​ ​their​ ​editorial​ ​review, 
Tamazuj’s​ ​journalists​ ​say 
that​ ​there​ ​was​ ​surely​ ​room 
for​ ​minor​ ​improvement​ ​in 
those​ ​articles,​ ​but​ ​they​ ​found 
no​ ​reporting​ ​errors​ ​that 
would​ ​justify​ ​retractions​ ​or 
corrections. 
 
And​ ​to​ ​this​ ​day,​ ​the​ ​articles, 
which​ ​have​ ​consistently 
remained​ ​online,​ ​have​ ​not 
been​ ​amended. 

24.​ ​“Three​ ​months​ ​later,​ ​the 
station’s​ ​staff​ ​sends​ ​a 

In​ ​the​ ​editorial​ ​review​ ​of 
2017​ ​(under​ ​guidance​ ​of 

All​ ​the​ ​station’s​ ​senior 
editors​ ​endorsed​ ​the​ ​October 



130-page​ ​report​ ​to​ ​Free 
Press​ ​Unlimited’s 
management,​ ​which 
explains​ ​in​ ​minute​ ​detail 
how​ ​the​ ​six​ ​articles​ ​came​ ​to 
be​ ​and​ ​how​ ​they​ ​led​ ​to​ ​the 
disagreement​ ​with​ ​FPU.​ ​The 
main​ ​conclusion?​ ​‘There​ ​is 
no​ ​evidence​ ​to​ ​substantiate 
allegations​ ​that​ ​there​ ​were 
serious​ ​ethical​ ​breaches​ ​on 
the​ ​part​ ​of​ ​any​ ​journalist​ ​or 
journalists​ ​at​ ​Radio 
Tamazuj,​ ​nor​ ​any​ ​serious 
inaccuracies.’” 

external​ ​expert​ ​Michael 
Alexander)​ ​it​ ​turned​ ​out​ ​that 
only​ ​a​ ​small​ ​fraction​ ​of​ ​the 
editors​ ​read​ ​and​ ​agreed 
with​ ​this​ ​conclusion. 

2016​ ​editorial​ ​review.  
 
That​ ​only​ ​a​ ​small​ ​fraction​ ​of 
the​ ​editors​ ​present​ ​in​ ​July 
2017​ ​read​ ​and​ ​agreed​ ​with 
this​ ​conclusion​ ​is​ ​logical: 
many​ ​of​ ​the​ ​editors 
participating​ ​in​ ​the​ ​July​ ​2017 
review​ ​were​ ​either​ ​not​ ​yet 
working​ ​at​ ​the​ ​station​ ​in 
December​ ​2016​ ​or​ ​were​ ​not 
yet​ ​senior​ ​editors. 

25.​ ​“We​ ​never,​ ​ever,​ ​in​ ​five 
and​ ​a​ ​half​ ​years​ ​failed​ ​to 
broadcast.​ ​Except​ ​that​ ​one 
day.​ ​Everybody​ ​went​ ​home.” 

There​ ​have​ ​been​ ​daily 
broadcasts​ ​every​ ​day, 
including​ ​that​ ​day. 

The​ ​station’s​ ​staff​ ​did​ ​not 
produce​ ​a​ ​new​ ​episode​ ​that 
day,​ ​but​ ​broadcast​ ​an​ ​old 
show​ ​instead. 
 
The​ ​quote​ ​may​ ​give​ ​the 
impression​ ​that​ ​the​ ​station 
was​ ​off​ ​the​ ​air.​ ​​We’ve 
therefore​ ​added​ ​this 
sentence:​ ​“Radio​ ​Tamazuj 
aired​ ​an​ ​old​ ​show​ ​that​ ​day.”  
 

26.​ ​“Two​ ​days​ ​later, 
Tamazuj’s​ ​staff​ ​publish​ ​parts 
of​ ​their​ ​editorial​ ​review​ ​on 
Twitter.” 

It​ ​was​ ​Daniel​ ​van 
Oudenaren​ ​who​ ​posted 
parts​ ​of​ ​the​ ​editorial​ ​review 
on​ ​Twitter,​ ​not​ ​the​ ​editors. 
The​ ​editors​ ​did​ ​not​ ​have 
access​ ​to​ ​the​ ​account.​ ​Van 
Oudenaren​ ​used​ ​the​ ​Radio 
Tamazuj​ ​Twitter​ ​account​ ​to 
post​ ​about​ ​pending​ ​internal 
affairs​ ​and​ ​internal 
documents. 

We​ ​have​ ​three​ ​sources​ ​who 
were​ ​directly​ ​involved​ ​who 
claim​ ​that​ ​Van​ ​Oudenaren 
was​ ​acting​ ​on​ ​behalf​ ​of​ ​the 
entire​ ​staff.​ ​They​ ​say​ ​it​ ​was​ ​a 
mutual​ ​decision​ ​by​ ​the 
editorial​ ​council​ ​(which 
contains​ ​Tamazuj’s​ ​most 
senior​ ​editors)​ ​to​ ​Tweet 
about​ ​the​ ​review.​ ​It​ ​seems 
reasonable​ ​that​ ​an​ ​outlet’s 
editor​ ​in​ ​chief​ ​would​ ​be​ ​the 
person​ ​with​ ​access​ ​to​ ​its 
Twitter​ ​account.  

27.​ ​“When​ ​they​ ​arrive​ ​at 
work​ ​the​ ​next​ ​morning,​ ​no 
one​ ​can​ ​log​ ​in…​ ​It​ ​takes 
seven​ ​days​ ​before​ ​full 
website​ ​access​ ​is​ ​returned 
to​ ​all​ ​the​ ​station’s​ ​editors.” 

As​ ​mentioned​ ​under​ ​2:​ ​the 
editors​ ​could​ ​not​ ​log​ ​into 
the​ ​social​ ​media​ ​accounts 
of​ ​Radio​ ​Tamazuj​ ​because 
Van​ ​Oudenaren​ ​did​ ​not​ ​or 
barely​ ​respond​ ​to​ ​the 
request​ ​to​ ​hand​ ​over​ ​the 

The​ ​ability​ ​to​ ​log​ ​in​ ​being 
referred​ ​to​ ​here​ ​concerns​ ​the 
station’s​ ​website,​ ​not​ ​its 
social​ ​media​ ​accounts.​ ​Once 
again:​ ​multiple​ ​editors​ ​at​ ​that 
time​ ​​deny​​ ​that​ ​Van 
Oudenaren​ ​locked​ ​them​ ​out 



login​ ​information.​ ​By​ ​doing 
so,​ ​he​ ​directly​ ​denied​ ​his 
colleagues​ ​access​ ​to 
Twitter,​ ​Facebook, 
Soundcloud,​ ​the​ ​newsletter 
and​ ​the​ ​general​ ​e-mail 
account​ ​which​ ​receives 
questions​ ​from​ ​the 
audience.​ ​The​ ​final 
passwords​ ​were​ ​only 
handed​ ​back​ ​after​ ​the​ ​end 
of​ ​his​ ​contract​ ​period.​ ​By 
changing​ ​the​ ​password​ ​for 
the​ ​website,​ ​at​ ​the​ ​request 
of​ ​the​ ​radio​ ​director,​ ​editors 
could​ ​continue​ ​to​ ​work​ ​and 
publish​ ​on​ ​the​ ​website. 
Radio​ ​programs​ ​continued 
to​ ​be​ ​produced​ ​as​ ​well. 

of​ ​the​ ​station’s​ ​social​ ​media 
accounts. 
 
Regarding​ ​the​ ​website’s 
passwords:​ ​an​ ​email 
exchange​ ​between​ ​the​ ​editor 
in​ ​chief​ ​and​ ​the​ ​station’s 
director​ ​reveals​ ​that​ ​the 
director​ ​was​ ​surprised​ ​the 
editor​ ​in​ ​chief​ ​could​ ​not​ ​log 
in.​ ​This​ ​is​ ​incompatible​ ​with 
FPU’s​ ​claim​ ​that​ ​the​ ​director 
requested​ ​the​ ​passwords​ ​be 
changed.  
 
What’s​ ​more,​ ​in​ ​an​ ​earlier 
response​ ​to​ ​us​ ​and​ ​on​ ​its 
website​ ​FPU​ ​​confirmed​ ​​that 
it​ ​had​ ​​changed​ ​the 
passwords​​ ​itself:​ ​“Because 
the​ ​team​ ​feared​ ​that​ ​he 
would​ ​do​ ​the​ ​same​ ​with​ ​the 
website,​ ​we​ ​have​ ​taken​ ​over 
the​ ​passwords​ ​and​ ​other 
security​ ​measures​ ​of​ ​the 
website,​ ​changed​ ​them​ ​and 
immediately​ ​gave​ ​them​ ​back 
to​ ​the​ ​director​ ​of​ ​Radio 
Tamazuj.” 
 
Yes,​ ​articles​ ​could​ ​be 
published​ ​on​ ​the​ ​website,​ ​but 
not​ ​in​ ​the​ ​usual​ ​way:​ ​only​ ​via 
the​ ​station’s​ ​director​ ​and​ ​a 
junior​ ​web​ ​editor,​ ​who​ ​had 
already​ ​been​ ​given​ ​access. 
We​ ​have​ ​several​ ​emails​ ​from 
different​ ​editors​ ​who​ ​had​ ​to 
send​ ​their​ ​articles​ ​to​ ​junior 
colleagues​ ​because​ ​they 
could​ ​not​ ​publish​ ​them 
themselves. 

28.​ ​“The​ ​organization 
explains​ ​why​ ​as​ ​follows: 
editor​ ​in​ ​chief​ ​Van 
Oudenaren​ ​supposedly 
used​ ​Tamazuj’s​ ​social 
media​ ​accounts​ ​to​ ​vent​ ​his 
personal​ ​displeasure,​ ​and 

An​ ​e-mail​ ​sent​ ​on 
December​ ​5​ ​2016​ ​by​ ​the 
director​ ​of​ ​Radio​ ​Tamazuj 
clearly​ ​shows​ ​Van 
Oudenaren​ ​took​ ​over​ ​the 
social​ ​media​ ​accounts.​ ​In 
this​ ​e-mail​ ​the​ ​director 

There​ ​are​ ​now​ ​another​ ​​two 
former​ ​senior​ ​editors​ ​–​ ​the 
managing​ ​editor​ ​and​ ​the 
news​ ​editor​ ​–​ ​who​ ​affirm​ ​that 
Van​ ​Oudenaren​ ​did​ ​​not​​ ​“take 
over”​ ​the​ ​social​ ​media 
accounts,​ ​but​ ​that​ ​it​ ​was​ ​a 

https://www.freepressunlimited.org/en/news/response-to-article-on-the-correspondent-about-radio-tamazuj
https://www.freepressunlimited.org/en/news/response-to-article-on-the-correspondent-about-radio-tamazuj


FPU​ ​was​ ​afraid​ ​“he​ ​would 
do​ ​the​ ​same​ ​with​ ​the 
website.​ ​Van​ ​Oudenaren 
denies​ ​this.​ ​His​ ​version​ ​of 
events​ ​is​ ​confirmed​ ​by 
another​ ​editor​ ​who​ ​worked 
there​ ​at​ ​the​ ​time.” 

clearly​ ​states​ ​he​ ​wants​ ​the 
passwords​ ​and​ ​other 
crucial​ ​information​ ​from 
Van​ ​Oudenaren:​ ​“We​ ​will 
demand​ ​the​ ​information​ ​we 
require.​ ​This​ ​will​ ​include 
passwords,​ ​details​ ​of 
editors​ ​abroad​ ​and​ ​the 
stringers​ ​which​ ​he 
manages.” 

mutual​ ​decision​ ​to​ ​Tweet 
about​ ​the​ ​station’s 
disagreement​ ​with​ ​FPU.  
 
The​ ​email​ ​of​ ​December​ ​5​ ​is 
not​ ​in​ ​our​ ​possession.​ ​But 
email​ ​exchanges​ ​we​ ​do​ ​have 
show​ ​that​ ​the​ ​editors’​ ​access 
to​ ​the​ ​website​ ​had​ ​been 
revoked​ ​before​ ​that​ ​date,​ ​on 
December​ ​2.​ ​We​ ​thus​ ​fail​ ​to 
see​ ​how​ ​an​ ​email​ ​sent​ ​on 
December​ ​5​ ​can​ ​disprove 
that​ ​evidence. 

29.​ ​“What​ ​came​ ​next​ ​was​ ​a 
chaotic​ ​period​ ​for​ ​Tamazuj’s 
staff.​ ​‘We​ ​only​ ​did​ ​the 
routine​ ​news​ ​that​ ​could​ ​be 
done​ ​by​ ​any​ ​other​ ​media 
house,’​ ​says​ ​one​ ​of​ ​the 
editors,​ ​who​ ​asked​ ​to 
remain​ ​anonymous​ ​to 
protect​ ​his​ ​job.​ ​‘But​ ​the 
investigative​ ​stories,​ ​the 
conflict​ ​reporting:​ ​they​ ​killed 
it.’” 

Radio​ ​Tamazuj​ ​has​ ​and​ ​still 
does​ ​report​ ​about​ ​the​ ​war 
on​ ​a​ ​daily​ ​basis.​ ​The 
network​ ​of​ ​local​ ​reporters​ ​is 
intact,​ ​active​ ​and​ ​of​ ​the 
same​ ​size​ ​as​ ​it​ ​was​ ​before. 
The​ ​editors​ ​have​ ​developed 
several​ ​new​ ​formats​ ​for​ ​the 
radio.​ ​The​ ​government​ ​of 
South​ ​Sudan​ ​is​ ​so 
displeased​ ​about​ ​the 
reporting​ ​by​ ​Radio​ ​Tamazuj 
that​ ​they​ ​have​ ​demanded 
local​ ​internet​ ​providers 
block​ ​its​ ​website​ ​mid​ ​July 
2017. 

This​ ​quote​ ​concerns​ ​the 
period​ ​directly​ ​after​ ​editor​ ​in 
chief​ ​Van​ ​Oudenaren’s 
departure.​ ​That’s​ ​why​ ​the 
quote​ ​is​ ​in​ ​the​ ​past​ ​tense. 
 
We​ ​can​ ​imagine​ ​this​ ​might 
give​ ​the​ ​impression​ ​that 
Radio​ ​Tamazuj​ ​still​ ​isn’t 
reporting​ ​on​ ​the​ ​war​ ​to​ ​this 
day.​ ​​To​ ​avoid​ ​this 
interpretation,​ ​we’ve​ ​added 
“about​ ​the​ ​period​ ​directly 
after​ ​Van​ ​Oudenaren’s 
departure”​ ​to​ ​our​ ​text. 
 
 

30.​ ​“The​ ​newly​ ​appointed 
editor​ ​in​ ​chief​ ​also 
resigned,“ 

This​ ​editor-in-chief​ ​was 
hired​ ​on​ ​a​ ​temporary​ ​basis 
for​ ​a​ ​period​ ​of​ ​three​ ​months 
because​ ​Free​ ​Press 
Unlimited​ ​wanted​ ​to​ ​appoint 
a​ ​new​ ​editor-in-chief​ ​in 
mutual​ ​agreement​ ​with​ ​the 
editors.​ ​He​ ​did​ ​not​ ​resign, 
as​ ​The​ ​Correspondent 
suggests.​ ​After​ ​the​ ​end​ ​of 
the​ ​contract​ ​period​ ​he 
remained​ ​involved​ ​with 
Radio​ ​Tamazuj​ ​for​ ​a​ ​period, 
even​ ​after​ ​starting​ ​a​ ​new 
job​ ​in​ ​Sierra​ ​Leone. 

We​ ​were​ ​too​ ​quick​ ​to​ ​use​ ​the 
term​ ​“resigned”​ ​here.​ ​We’ve 
removed​ ​this​ ​sentence​ ​from 
our​ ​article. 

31.​ ​“Tamazuj’s​ ​staff​ ​was 
forbidden​ ​to​ ​report​ ​on​ ​it.” 

The​ ​editors​ ​themselves 
decide​ ​what​ ​to​ ​publish. 

Two​ ​independent​ ​sources 
told​ ​us​ ​this.​ ​Based​ ​on​ ​FPU’s 



response,​ ​we​ ​tried​ ​to​ ​confirm 
this​ ​with​ ​additional​ ​sources. 
We​ ​were​ ​unable​ ​to​ ​do​ ​so, 
and​ ​thus​ ​decided​ ​to​ ​remove 
this​ ​sentence​ ​from​ ​our 
article. 

 


