
Lijst​ ​betwiste​ ​punten​ ​Free​ ​Press​ ​Unlimited​ ​en  
de​ ​reactie​ ​van​ ​De​ ​Correspondent 

 
15​ ​september​ ​2017 

 
 
Drie​ ​dagen​ ​nadat​ ​we​ ​het​ ​artikel​ ​​‘De​ ​Nederlandse​ ​hulporganisatie​ ​Free​ ​Press​ ​Unlimited 
censureerde​ ​haar​ ​eigen​ ​journalisten’​​ ​hebben​ ​voorgelegd​ ​aan​ ​Free​ ​Press​ ​Unlimited​ ​-​ ​en​ ​twee 
dagen​ ​na​ ​publicatie​ ​van​ ​dit​ ​artikel​ ​-​ ​hebben​ ​wij​ ​een​ ​lijst​ ​ontvangen​ ​van​ ​Free​ ​Press​ ​Unlimited 
met​ ​daarin​ ​32​ ​punten​ ​die​ ​zij​ ​ter​ ​discussie​ ​stellen​ ​in​ ​het​ ​artikel.​ ​Daar​ ​waren​ ​wij​ ​blij​ ​mee. 
Hierdoor​ ​hebben​ ​we​ ​het​ ​verhaal​ ​op​ ​enkele​ ​slordigheden​ ​kunnen​ ​corrigeren​ ​en​ ​op​ ​sommige 
punten​ ​wat​ ​extra​ ​context​ ​toe​ ​kunnen​ ​voegen.​ ​Bovendien​ ​hebben​ ​we​ ​drie​ ​inhoudelijke 
aanpassingen​ ​gedaan.  
 
Deze​ ​aanpassingen​ ​betreffen​ ​1)​ ​de​ ​technische​ ​details​ ​van​ ​de​ ​samenwerking​ ​tussen​ ​FPU​ ​en 
Radio​ ​Tamazuj​ ​(punt​ ​9),​ ​2)​ ​de​ ​stelling​ ​dat​ ​de​ ​nieuwe​ ​hoofdredacteur​ ​opstapte,​ ​terwijl​ ​hij​ ​een 
interim-hoofdredacteur​ ​was​ ​(punt​ ​31)​ ​en​ ​3)​ ​de​ ​bewering​ ​dat​ ​de​ ​redactie​ ​van​ ​Tamazuj​ ​werd 
verboden​ ​te​ ​berichten​ ​over​ ​personeelswisselingen​ ​binnen​ ​de​ ​redactie​ ​(punt​ ​32).  
 
Wij​ ​publiceren​ ​hier​ ​de​ ​volledige​ ​lijst​ ​van​ ​FPU​ ​met​ ​daarbij​ ​onze​ ​reactie​ ​op​ ​alle​ ​punten.​ ​In​ ​het 
rood​​ ​staan​ ​de​ ​aanpassingen​ ​die​ ​wij​ ​op​ ​15​ ​september​ ​2017​ ​om​ ​18.00​ ​in​ ​de​ ​tekst​ ​hebben 
doorgevoerd.​ ​Deze​ ​lijst​ ​bevestigt​ ​dat​ ​onze​ ​belangrijkste​ ​conclusies​ ​in​ ​dit​ ​artikel​ ​volledig 
overeind​ ​blijven​ ​staan.  
 
 

Artikel Reactie​ ​Free​ ​Press 
Unlimited  

Uitleg​ ​De​ ​Correspondent 

'De​ ​Nederlandse 
hulporganisatie​ ​Free​ ​Press 
Unlimited...'  

Free​ ​Press​ ​Unlimited​ ​is 
geen​ ​hulporganisatie,​ ​maar 
een 
mediaontwikkelingsorganis
atie. 

Het​ ​woord​ ​hulporganisatie 
gebruiken​ ​we​ ​-​ ​omwille​ ​van 
de​ ​leesbaarheid​ ​-​ ​op​ ​De 
Correspondent​ ​in​ ​de 
breedste​ ​zin​ ​van​ ​het​ ​woord. 
‘Ontwikkelingshulp’​ ​noemen 
we​ ​vaak​ ​‘hulp,' 
‘ontwikkelingsorganisaties’ 
noemen​ ​we​ ​vaak 
‘hulporganisaties’​ ​of​ ​‘ngo’s.' 
Zo​ ​noemen​ ​we​ ​UNICEF​ ​ook 
geen 
kinderontwikkelingsorganisat
ie​ ​en​ ​Stichting​ ​Vluchteling 
geen 
vluchtelingenhulporganisatie. 

'Niemand​ ​op​ ​de​ ​redactie​ ​van 
Radio​ ​Tamazuj​ ​kan​ ​inloggen 

De​ ​toenmalige 
hoofdredacteur​ ​Van 

Twee​ ​collega’s​ ​van​ ​de 
toenmalig​ ​hoofdredacteur 

https://decorrespondent.nl/7192/de-nederlandse-hulporganisatie-free-press-unlimited-censureerde-haar-eigen-journalisten/313362632-284a0b12
https://decorrespondent.nl/7192/de-nederlandse-hulporganisatie-free-press-unlimited-censureerde-haar-eigen-journalisten/313362632-284a0b12


op​ ​de​ ​ochtend​ ​van​ ​2 
december​ ​2016,​ ​want​ ​de 
Nederlandse​ ​hulporganisatie 
Free​ ​Press​ ​Unlimited,​ ​die 
Radio​ ​Tamazuj​ ​opgericht 
heeft​ ​en​ ​financieel​ ​steunt 
heeft​ ​hun​ ​wachtwoorden 
gewijzigd.' 

Oudenaren​ ​heeft​ ​zijn 
collega's​ ​de​ ​toegang​ ​tot 
mail-​ ​en​ ​social 
media-accounts​ ​ontzegd 
door​ ​wachtwoorden​ ​te 
veranderen.​ ​De​ ​directeur 
van​ ​Radio​ ​Tamazuj​ ​heeft 
Free​ ​Press​ ​Unlimited 
verzocht​ ​om​ ​het 
wachtwoord​ ​van​ ​de​ ​website 
aan​ ​te​ ​passen.​ ​Het​ ​nieuwe 
wachtwoord​ ​is​ ​door​ ​Free 
Press​ ​Unlimited​ ​direct​ ​dag 
doorgegeven​ ​aan​ ​de 
directeur​ ​en​ ​webredacteur 
van​ ​Radio​ ​Tamazuj. 

ontkennen​ ​​onafhankelijk​ ​van 
elkaar​ ​tegenover​ ​ons​ ​dat 
Van​ ​Oudenaren​ ​hen​ ​toegang 
heeft​ ​ontzegd​ ​tot​ ​hun​ ​mail- 
en​ ​social​ ​media-accounts. 
Uit​ ​verschillende 
mailwisselingen​ ​tussen 
redacteuren​ ​uit​ ​deze​ ​periode 
blijkt​ ​ook​ ​dat​ ​de​ ​collega’s 
van​ ​Van​ ​Oudenaren​ ​gewoon 
in​ ​hun​ ​mail​ ​konden.  
 
Uit​ ​e-mailwisselingen​ ​tussen 
de​ ​hoofdredacteur​ ​en​ ​de 
directeur​ ​van​ ​Tamazuj​ ​blijkt 
bovendien​ ​dat​ ​de​ ​directeur 
verbaasd​ ​was​ ​dat​ ​de 
hoofdredacteur​ ​geen 
toegang​ ​tot​ ​de​ ​website​ ​had.  
 
Hoe​ ​dit​ ​valt​ ​te​ ​rijmen​ ​met 
deze​ ​claim​ ​van​ ​FPU​ ​-​ ​dat​ ​de 
radiodirecteur​ ​het​ ​initiatief 
had​ ​-​ ​is​ ​onduidelijk.  
 
Bovendien​ ​heeft​ ​FPU​ ​in​ ​een 
eerdere​ ​reactie​ ​bevestigd​ ​dat 
FPU​ ​zelf​ ​de​ ​wachtwoorden 
heeft​ ​overgenomen​ ​en 
gewijzigd.​ ​​Zij​ ​schreven​ ​deze 
week​ ​op​ ​hun​ ​eigen​ ​site​: 
‘Omdat​ ​het​ ​team​ ​vreesde​ ​dat 
hij​ ​hetzelfde​ ​zou​ ​doen​ ​met 
de​ ​website​ ​[als​ ​met​ ​het 
twitteraccount​ ​-​ ​MV]​ ​hebben 
wij​ ​de​ ​wachtwoorden​ ​en 
overige 
beveiligingsmaatregelen 
overgenomen,​ ​gewijzigd​ ​en 
direct​ ​weer​ ​teruggegeven 
aan​ ​de​ ​toenmalige​ ​directeur 
van​ ​de​ ​zender.’ 
 
Dat​ ​een​ ​junior​ ​webredacteur 
al​ ​snel​ ​weer​ ​toegang​ ​had​ ​tot 
de​ ​website​ ​blijkt​ ​ook​ ​uit​ ​onze 
bronnen.  
 
Maar​ ​dat​ ​staat​ ​los​ ​van​ ​het 
feit​ ​dat​ ​andere​ ​redacteuren 

https://www.freepressunlimited.org/nl/nieuws/reactie-artikel-de-correspondent-over-radio-tamazuj
https://www.freepressunlimited.org/nl/nieuws/reactie-artikel-de-correspondent-over-radio-tamazuj


dagenlang​ ​niet​ ​konden 
inloggen​ ​op​ ​de​ ​website, 
zoals​ ​blijkt​ ​uit 
mailwisselingen.  

3.​ ​'Free​ ​Press​ ​Unlimited​ ​– 
een​ ​organisatie​ ​die​ ​strijdt 
voor​ ​persvrijheid​ ​wereldwijd 
–​ ​censureert​ ​haar​ ​eigen 
radiostation.' 

Er​ ​was​ ​en​ ​is​ ​geen​ ​sprake 
van​ ​censuur;​ ​wij​ ​hebben​ ​op 
geen​ ​enkel​ ​moment 
artikelen​ ​van​ ​de​ ​website 
gehaald,​ ​of​ ​verteld​ ​wat​ ​de 
redactie​ ​wel​ ​of​ ​niet​ ​mocht 
schrijven.​ ​Artikelen 
waarover​ ​door​ ​ons​ ​twijfel​ ​is 
uitgesproken​ ​over​ ​de 
journalistieke​ ​kwaliteit​ ​staan 
tot​ ​op​ ​de​ ​dag​ ​van​ ​vandaag 
op​ ​de​ ​website​ ​van​ ​Radio 
Tamazuj​ ​(1,​ ​2,​ ​3,​ ​4,​ ​5,​ ​6)  

Wij​ ​vatten​ ​censuur​ ​op​ ​als​ ​het 
gebruiken​ ​van​ ​macht​ ​om 
informatie​ ​achter​ ​te​ ​houden 
of​ ​de​ ​expressie​ ​aan​ ​banden 
te​ ​leggen.​ ​We​ ​tonen​ ​in​ ​het 
artikel​ ​hier​ ​wel​ ​degelijk 
sprake​ ​van​ ​was.  
 
Wij​ ​schrijven​ ​nergens​ ​dat 
Free​ ​Press​ ​Unlimited 
artikelen​ ​van​ ​de​ ​website 
heeft​ ​gehaald.  
 
Wel​ ​hebben​ ​we 
onomstotelijk​ ​bewijs​ ​dat​ ​de 
FPU-teamleider, 
FPU-directeur​ ​Leon​ ​Willems 
en​ ​FPU-voorzitter​ ​Joop 
Daalmeijer​ ​de​ ​redactie​ ​onder 
druk​ ​hebben​ ​gezet​ ​om 
andere​ ​journalistieke​ ​keuzes 
te​ ​maken.  
 
Willems​ ​schrijft​ ​aan​ ​de 
redactie:​ ​.'..verzoeken​ ​wij 
jullie​ ​dringend​ ​te​ ​stoppen 
met​ ​het​ ​publiceren​ ​van 
aanvullende​ ​verhalen​ ​langs 
dezelfde​ ​lijn​ ​die​ ​worden 
betwist.​ ​Dat​ ​geldt​ ​ook​ ​voor 
nieuwe​ ​verhalen​ ​die 
schadelijk​ ​zijn​ ​voor​ ​personen 
en​ ​organisaties​ ​die​ ​het 
onderwerp​ ​van​ ​deze​ ​reeds 
gepubliceerde​ ​verhalen​ ​zijn 
geweest.’  
 
Daalmeijer​ ​schrijft:​ ​‘Probeer 
niet​ ​de​ ​hand​ ​te​ ​bijten​ ​die​ ​je 
voedt.​ ​Probeer​ ​een​ ​donor 
niet​ ​te​ ​beledigen…’ 
 
Vervolgens​ ​is​ ​deze​ ​druk​ ​ook 
omgezet​ ​in​ ​actie,​ ​door​ ​de 
hoofdredacteur​ ​en​ ​andere 



redacteuren​ ​van​ ​Tamazuj 
hun​ ​toegang​ ​tot​ ​de​ ​website 
te​ ​ontzeggen.  

4.​ ​'...moest​ ​het​ ​een 
grensoverschrijdend 
radiostation​ ​worden,...' 

Radio​ ​Tamazuj​ ​begon​ ​als 
een​ ​programmaonderdeel 
van​ ​Radio​ ​Dabanga​ ​(een 
radiostation​ ​gericht​ ​op 
Soedan).​ ​Het​ ​was 
oorspronkelijk​ ​niet​ ​de 
bedoeling​ ​dat​ ​er​ ​een​ ​nieuw 
radiostation​ ​zou​ ​worden 
opgericht.  

In​ ​een​ ​passage​ ​van​ ​het 
eerste​ ​goedgekeurde 
projectvoorstel​ ​staat​ ​dat 
Tamazuj​ ​(toen​ ​nog​ ​onder 
werktitel​ ​Radio​ ​Referendum) 
is​ ​opgericht​ ​als​ ​radioproject 
met​ ​als​ ​doel​ ​uit​ ​te​ ​groeien​ ​tot 
een​ ​onafhankelijke 
mediaorganisatie.  
'In​ ​case​ ​of​ ​a​ ​positive​ ​change 
towards​ ​freedom​ ​of​ ​the 
press,​ ​the​ ​ownership​ ​of​ ​the 
infrastructure​ ​will​ ​go​ ​to​ ​an 
independent​ ​media 
organization​ ​most​ ​probably 
to​ ​be​ ​established​ ​with 
support​ ​of​ ​Press​ ​Now'. 

5.​ ​'In​ ​de​ ​beginjaren,​ ​rond 
2010,​ ​werden​ ​letterlijk 
draden​ ​tussen​ ​bomen 
gespannen.' 

Het​ ​beginjaar​ ​van​ ​Radio 
Tamazuj​ ​was​ ​2011. 

De​ ​voorloper​ ​van​ ​Tamazuj, 
Radio​ ​Referendum,​ ​is 
opgericht​ ​in​ ​2010.​ ​Vandaar 
dat​ ​we​ ​deze​ ​fluïde 
tijdsaanduiding​ ​hebben 
gebruikt. 

6.​ ​'Verslaggevers​ ​gingen​ ​op 
pad​ ​met​ ​cassetterecorders.' 

Radio​ ​Tamazuj​ ​heeft​ ​altijd 
gebruik​ ​gemaakt​ ​van 
digitale​ ​recorders. 

Hier​ ​is​ ​verwarring 
opgetreden​ ​met​ ​eerdere 
jaren,​ ​waarin​ ​een​ ​voorloper 
van​ ​Tamazuj​ ​in​ ​de 
Nubabergen​ ​uitzond.​ ​Zij 
werkten​ ​met 
cassetterecorders,​ ​zoals​ ​EO 
Nagra’s.​​ ​Deze​ ​zin​ ​is 
verwijderd​ ​in​ ​het​ ​artikel.  

7.​ ​'Met​ ​hulp​ ​van​ ​de 
Nederlandse 
ontwikkelingsorganisatie...w
erd​ ​het​ ​stationnetje 
uitgebouwd​ ​tot​ ​een 
radiostation...' 

Het​ ​radioprogramma​ ​op 
Radio​ ​Dabanga​ ​werd 
uitgebouwd​ ​tot​ ​een 
radiostation​ ​met​ ​een​ ​eigen 
frequentie. 

‘Stationnetje’​ ​is​ ​aangepast 
naar​ ​‘project.' 

8.​ ​'De​ ​relatie​ ​tussen​ ​Free 
Press​ ​Unlimited​ ​en​ ​Radio 
Tamazuj​ ​is​ ​simpel:​ ​Free 
Press​ ​Unlimited​ ​is 
verantwoordelijk​ ​voor​ ​de 

Free​ ​Press​ ​Unlimited​ ​is 
momenteel​ ​uitgever​ ​van 
Radio​ ​Tamazuj.​ ​De 
programma's​ ​en​ ​artikelen 
van​ ​Radio​ ​Tamazuj​ ​worden 

Bedankt​ ​voor​ ​deze 
uitwijding.​ ​Wij​ ​zijn​ ​op​ ​de 
hoogte​ ​van​ ​deze​ ​relatie.​ ​De 
omschrijving​ ​in​ ​het​ ​artikel 
blijft​ ​naar​ ​ons​ ​inzicht​ ​correct, 



financiering,​ ​de 
hoofdredacteur​ ​van​ ​Radio 
Tamazuj​ ​met​ ​zijn​ ​redactie 
voor​ ​de​ ​inhoud.' 

geproduceerd​ ​onder 
verantwoordelijkheid​ ​van 
Free​ ​Press​ ​Unlimited,​ ​en​ ​de 
onafhankelijkheid​ ​van​ ​de 
redactie​ ​is​ ​vastgelegd​ ​in​ ​het 
'editorial​ ​charter.'​ ​Dit​ ​is​ ​een 
gangbaar​ ​model​ ​dat 
vergelijkbaar​ ​is​ ​met​ ​de 
verhouding​ ​tussen​ ​de 
uitgever​ ​en​ ​de​ ​redactie​ ​in 
mediabedrijven.​ ​Free​ ​Press 
Unlimited​ ​verzorgt​ ​op​ ​dit 
moment​ ​ook​ ​het 
organisatie-​ ​en​ ​financieel 
management​ ​van​ ​Radio 
Tamazuj.​ ​Een 
mediaorganisatie​ ​bestaat 
ten​ ​slotte​ ​uit​ ​meer​ ​dan 
alleen​ ​een​ ​redactie​ ​en​ ​een 
geldschieter. 

al​ ​hebben​ ​we​ ​deze​ ​omwille 
van​ ​de​ ​leesbaarheid​ ​kort 
gehouden. 
 
 

9.​ ​'In​ ​de​ ​gedragscode​ ​van 
Free​ ​Press​ ​Unlimited​ ​staat 
dit​ ​ook​ ​beschreven:​ ​'Free 
Press​ ​Unlimited​ ​werkt​ ​met 
onafhankelijke 
(media)partners​ ​die​ ​in​ ​staat 
zijn​ ​hun​ ​activiteiten​ ​vrij​ ​en 
onafhankelijk​ ​uit​ ​te​ ​voeren 
en​ ​wier​ ​doel​ ​het​ ​is​ ​de 
waarheid​ ​te​ ​vinden​ ​en 
informatie​ ​te​ ​verstrekken 
aan​ ​de​ ​samenleving.' 

Radio​ ​Tamazuj​ ​is​ ​geen 
onafhankelijke​ ​partner​ ​van 
Free​ ​Press​ ​Unlimited.​ ​Het 
is​ ​een​ ​projectteam​ ​binnen 
de​ ​organisatie​ ​dat 
verzelfstandigd​ ​gaat 
worden.​ ​Zoals​ ​geregeld​ ​in 
het​ ​'editorial​ ​charter'​ ​voert 
Radio​ ​Tamazuj​ ​zijn 
redactionele​ ​activiteiten​ ​vrij 
en​ ​onafhankelijk​ ​uit.  

We​ ​hebben​ ​deze​ ​zin 
weggehaald​ ​en​ ​vervangen 
door​ ​de​ ​volgende​ ​zin:​ ​‘Zoals 
geregeld​ ​in​ ​het​ ​zogenoemde 
editorial​ ​charter​​ ​voert​ ​Radio 
Tamazuj​ ​zijn​ ​redactionele 
activiteiten​ ​vrij​ ​en 
onafhankelijk​ ​uit.’  

10.​ ​'Daarnaast​ ​komt​ ​er 
jaarlijks​ ​900.000​ ​euro 
binnen...' 

Free​ ​Press​ ​Unlimited 
ontvangt​ ​pas​ ​sinds​ ​2017 
900.000​ ​euro​ ​per​ ​jaar, 
daarvoor​ ​was​ ​het​ ​bedrag 
veel​ ​lager. 

Hier​ ​zijn​ ​we​ ​van​ ​op​ ​de 
hoogte​ ​-​ ​de​ ​bijdrage​ ​van​ ​de 
Postcode​ ​Loterij​ ​is​ ​omhoog 
gegaan​ ​van​ ​500.000​ ​euro 
per​ ​jaar​ ​naar​ ​900.000​ ​euro 
per​ ​jaar.​ ​In​ ​de​ ​tekst​ ​wordt 
dan​ ​ook​ ​geen​ ​jaartal 
gekoppeld​ ​aan​ ​de​ ​900.000 
euro.​ ​Maar​ ​omdat​ ​in​ ​de​ ​zin 
daarvoor​ ​het​ ​jaar​ ​2016​ ​wordt 
genoemd,​ ​begrijpen​ ​we​ ​dat 
dit​ ​verwarrend​ ​kan​ ​zijn​ ​voor 
zeer​ ​nauwkeurige​ ​lezers.​ ​​We 
hebben​ ​dit​ ​omwille​ ​van​ ​de 
volledigheid​ ​toegevoegd​ ​in 
een​ ​infocard.  



11.​ ​'Radio​ ​Tamazuj​ ​besluit​ ​– 
aangezien​ ​andere​ ​het​ ​niet 
doen​ ​–​ ​dan​ ​zelf​ ​maar​ ​in 
Juba​ ​uit​ ​te​ ​gaan​ ​zenden.' 

Op​ ​het​ ​genoemde​ ​moment 
zond​ ​Radio​ ​Tamazuj​ ​al​ ​in 
het​ ​hele​ ​land​ ​uit,​ ​het​ ​was 
dus​ ​geen​ ​nieuw​ ​besluit​ ​om 
dat​ ​op​ ​dat​ ​moment​ ​te​ ​gaan 
doen.​ ​Technisch​ ​gezien 
worden​ ​de​ ​programma's 
niet​ ​vanuit​ ​Juba 
uitgezonden,​ ​maar​ ​via​ ​de 
korte​ ​golf​ ​vanaf​ ​locaties 
buiten​ ​Zuid-Soedan. 

Deze​ ​toevoeging​ ​spreekt​ ​het 
artikel​ ​niet​ ​tegen.​ ​Inderdaad 
had​ ​Tamazuj​ ​al​ ​bereik​ ​in​ ​het 
hele​ ​land,​ ​maar​ ​in​ ​haar 
verslaggeving​ ​richtte​ ​het 
station​ ​zich​ ​niet​ ​specifiek​ ​op 
een​ ​publiek​ ​in​ ​Juba.​ ​Dat 
besloot​ ​ze​ ​tijdens​ ​de​ ​crisis 
van​ ​2013​ ​wel​ ​te​ ​gaan​ ​doen.  
 

12.​ ​'Een​ ​van​ ​de​ ​artikelen 
trekt​ ​bijvoorbeeld​ ​een 
bericht​ ​dat​ ​Eye​ ​Radio​ ​naar 
buiten​ ​bracht​ ​in​ ​twijfel​ ​(dat 
bericht​ ​wordt​ ​vervolgens​ ​ook 
door​ ​Eye​ ​Radio 
teruggetrokken).' 

Het​ ​betreft​ ​twee​ ​artikelen: 
in​ ​het​ ​eerste​ ​artikel​ ​van 
Radio​ ​Tamazuj​ ​wordt​ ​twijfel 
gezaaid​ ​over​ ​een​ ​bericht 
van​ ​Eye​ ​Radio.​ ​Nadat​ ​Eye 
Radio​ ​dit​ ​bericht​ ​heeft 
teruggetrokken,​ ​worden​ ​de 
motieven​ ​van​ ​Eye​ ​Radio 
om​ ​het​ ​bericht​ ​terug​ ​te 
trekken​ ​in​ ​twijfel​ ​getrokken 
in​ ​een​ ​volgend​ ​artikel. 
Radio​ ​Tamazuj​ ​meldt​ ​in 
datzelfde​ ​artikel​ ​echter​ ​dat 
het​ ​bericht​ ​van​ ​Eye​ ​Radio 
wellicht​ ​toch​ ​een​ ​kern​ ​van 
waarheid​ ​bevatte. 

Dat​ ​is​ ​correct,​ ​er​ ​wordt​ ​in​ ​de 
tekst​ ​dan​ ​ook​ ​naar​ ​die​ ​twee 
artikelen​ ​gelinkt.  

13.​ ​'De​ ​artikelen​ ​zijn​ ​het 
startschot​ ​voor​ ​een​ ​steeds 
verdergaande​ ​inmenging 
van​ ​Free​ ​Press​ ​Unlimited​ ​in 
de​ ​redactionele​ ​keuzes​ ​van 
Radio​ ​Tamazuj.' 

Er​ ​is​ ​geen​ ​sprake​ ​van 
inmenging​ ​in​ ​redactionele 
keuzes.​ ​Als​ ​uitgever​ ​heeft 
Free​ ​Press​ ​Unlimited​ ​haar 
verantwoordelijkheid 
genomen​ ​voor​ ​het 
vasthouden​ ​aan​ ​goede 
journalistieke​ ​principes​ ​door 
de​ ​redactie​ ​daarop​ ​te 
bevragen.​ ​Dat​ ​deed​ ​Free 
Press​ ​Unlimited​ ​nadat​ ​er 
klachten​ ​waren 
binnengekomen​ ​over​ ​de 
journalistieke​ ​kwaliteit​ ​van 
de​ ​berichtgeving.  

Ons​ ​artikel​ ​toont​ ​dat​ ​er​ ​wel 
degelijk​ ​sprake​ ​is​ ​van 
inmenging​ ​in​ ​redactionele 
keuzes​ ​van​ ​Radio​ ​Tamazuj, 
die​ ​verder​ ​gaat​ ​dan​ ​het 
bevragen​ ​van​ ​de​ ​redactie​ ​op 
de​ ​kwaliteit​ ​van​ ​hun​ ​werk. 
Ook​ ​toont​ ​ons​ ​artikel​ ​dat 
FPU​ ​zich​ ​hierbij​ ​liet​ ​leiden 
door​ ​een​ ​wens​ ​om 
bestaande​ ​donorrelaties​ ​niet 
verder​ ​onder​ ​druk​ ​te​ ​zetten.  
 
Ten​ ​eerste​ ​twijfelden​ ​zowel 
de​ ​FPU-teamleider​ ​als​ ​de 
grant​ ​manager​​ ​niet​ ​aan​ ​de 
kwaliteit​ ​van​ ​de​ ​inhoud,​ ​zo 
blijkt​ ​uit​ ​notulen​ ​van​ ​29​ ​juni: 
‘While​ ​the​ ​content​ ​of​ ​the 
article​ ​may​ ​be​ ​valid,​ ​and 
likely​ ​is​ ​as​ ​[the​ ​FPU​ ​team 
leader​ ​and​ ​Grant​ ​manager] 



agree,​ ​the​ ​timing​ ​of​ ​this 
article​ ​is​ ​very​ ​unfortunate 
(...).' 
 
Ten​ ​tweede​ ​kwamen​ ​de 
klachten​ ​waar​ ​FPU​ ​in​ ​de 
reactie​ ​aan​ ​refereert​ ​van​ ​een 
donor​ ​en​ ​gaan​ ​deze​ ​klachten 
niet​ ​over​ ​de​ ​journalistieke 
kwaliteit​ ​van​ ​de​ ​artikelen, 
maar​ ​over​ ​de​ ​negatieve 
berichtgeving​ ​over​ ​deze 
donor,​ ​zo​ ​blijkt​ ​uit​ ​een​ ​mail 
van​ ​de​ ​teamleider​ ​aan​ ​de 
hoofdredacteur:​ ​‘Vanavond 
kreeg​ ​ik​ ​een​ ​e-mail​ ​van​ ​een 
bezorgde​ ​donor,​ ​die​ ​het 
gevoel​ ​had​ ​dat​ ​Tamazuj 
Internews​ ​kapot​ ​wil​ ​maken, 
en​ ​waarschuwde​ ​dat​ ​dit​ ​onze 
reputatie​ ​in​ ​de​ ​ogen​ ​van 
andere​ ​donoren​ ​kan 
beschadigen.’ 
 
Ten​ ​derde,​ ​stonden​ ​de 
artikelen​ ​ter​ ​discussie 
vanwege​ ​de​ ​zorg​ ​dat​ ​al 
moeizame​ ​relaties​ ​met​ ​deze 
donor​ ​verder​ ​onder​ ​druk 
zouden​ ​komen​ ​te​ ​staan​ ​als 
gevolg​ ​van​ ​deze​ ​kritische 
berichtgeving​ ​over​ ​deze 
donor.​ ​Zo​ ​blijkt​ ​uit​ ​zowel​ ​de 
e-mail​ ​van​ ​de​ ​teamleider​ ​aan 
de​ ​hoofdredacteur​ ​als​ ​de 
notulen 
 
Mail​ ​teamleider:​ ​‘Als​ ​die 
observatie​ ​[dat​ ​RT​ ​Internews 
kapot​ ​zou​ ​willen​ ​maken]​ ​juist 
is,​ ​is​ ​dit​ ​potentieel​ ​een​ ​grote 
bedreiging​ ​voor​ ​ons 
bestaan.’ 
 
Notulen:​ ​‘(...)​ ​the​ ​timing​ ​of 
this​ ​article​ ​is​ ​very 
unfortunate​ ​for​ ​a​ ​number​ ​of 
reasons,​ ​including​ ​credibility 
of​ ​RT​ ​as​ ​professional​ ​media 
house​ ​and​ ​the​ ​preservation 



of​ ​donor​ ​relations​ ​especially 
those​ ​with​ ​whom​ ​FPU​ ​is 
currently​ ​trying​ ​to​ ​make 
deals​ ​for​ ​minimizing​ ​the 
damage​ ​incurred​ ​by​ ​the 
iStream​ ​termination.’ 

14.​ ​'Free​ ​Press​ ​Unlimited​ ​is 
een​ ​van​ ​de​ ​organisaties​ ​die 
zo'n​ ​subgrant​ ​van​ ​1,5 
miljoen​ ​dollar​ ​binnensleept.' 

Het​ ​betreft​ ​een​ ​subgrant 
van​ ​1,4​ ​miljoen​ ​dollar​ ​voor 
3​ ​jaar​ ​en​ ​2​ ​maanden.​ ​Deze 
is​ ​niet​ ​alleen​ ​bedoeld​ ​voor 
Radio​ ​Tamazuj,​ ​maar​ ​moet 
ook​ ​uitwisseling​ ​van 
content​ ​tussen​ ​lokale​ ​media 
in​ ​Zuid-Soedan​ ​mogelijk 
maken. 

Het​ ​gaat​ ​inderdaad​ ​om 
1.434.871​ ​dollar.​ ​​We​ ​hebben 
in​ ​de​ ​tekst​ ​‘​zo’n’​​ ​toegevoegd 
voor​ ​1,5​ ​miljoen.  

15.​ ​'Daarvan​ ​werd​ ​85.338 
dollar​ ​besteed​ ​aan 
personeelskosten​ ​bij​ ​Radio 
Tamazuj.' 

In​ ​totaal​ ​is​ ​ca.​ ​169.000 
dollar​ ​besteed​ ​aan 
personeelskosten​ ​bij​ ​Radio 
Tamazuj,​ ​gedurende​ ​de 
gehele​ ​projectperiode.  

De​ ​85.338​ ​dollar​ ​was​ ​het 
bedrag​ ​dat​ ​over​ ​de​ ​gehele 
projectperiode​ ​besteed​ ​kon 
worden​ ​aan​ ​lokale 
journalisten​ ​van​ ​Radio 
Tamazuj.​ ​Daarbij​ ​zijn​ ​andere 
personeelskosten​ ​niet 
meegenomen.​ ​​Dit​ ​klopte​ ​dus 
niet​ ​en​ ​we​ ​hebben​ ​het 
bedrag​ ​daarom​ ​aangepast.  

16.​ ​'Maar​ ​als​ ​Free​ ​Press​ ​in 
september​ ​2015​ ​het​ ​eerste 
audit​ ​report​ ​over​ ​i-STREAM 
inlevert...' 

Het​ ​eerste​ ​audit​ ​report​ ​is​ ​in 
december​ ​2015​ ​ingediend. 

Wij​ ​hebben​ ​een​ ​e-mail​ ​van 
21​ ​oktober​ ​2015​ ​waarin 
Internews​ ​reageert​ ​op​ ​het 
door​ ​FPU​ ​ingediende​ ​audit 
report.​ ​Daaruit​ ​blijkt​ ​dat​ ​het 
rapport​ ​wel​ ​degelijk​ ​in 
september​ ​al​ ​is​ ​ingediend.  
 
Volgens​ ​de 
subgrant-overeenkomst 
tussen​ ​Internews​ ​en​ ​FPU, 
die​ ​in​ ​handen​ ​is​ ​van​ ​De 
Correspondent,​ ​was​ ​de 
deadline​ ​voor​ ​de​ ​eerste​ ​audit 
dan​ ​ook​ ​30​ ​september​ ​2015. 
 
Dat​ ​een​ ​nieuwe​ ​versie​ ​van 
het​ ​audit​ ​report​ ​is​ ​ingeleverd 
in​ ​december​ ​2015​ ​zou 
kunnen,​ ​maar​ ​dit​ ​was​ ​​nadat 
Internews​ ​vraagtekens​ ​had 
gezet​ ​bij​ ​een​ ​eerdere​ ​versie 
van​ ​het​ ​rapport.  



17.​ ​'Uit​ ​mailwisselingen 
tussen​ ​Internews​ ​en​ ​Free 
Press​ ​Unlimited​ ​blijkt​ ​dat​ ​de 
boeken​ ​van​ ​Free​ ​Press​ ​niet 
voldeden​ ​aan​ ​de 
Amerikaanse 
accountingstandaarden.' 

De​ ​boekhouding​ ​van​ ​Free 
Press​ ​Unlimited​ ​voldoet 
aan​ ​alle​ ​Nederlandse, 
Europese​ ​en​ ​Amerikaanse 
richtlijnen​ ​en​ ​standaarden. 
Free​ ​Press​ ​Unlimited​ ​heeft 
dan​ ​ook​ ​gedurende​ ​haar 
bestaan​ ​voor​ ​alle​ ​project- 
en​ ​organisatie-audits 
goedkeurende​ ​verklaringen 
ontvangen.​ ​In​ ​dit​ ​geval​ ​zijn 
echter​ ​voor​ ​een​ ​beperkt 
bedrag​ ​(nog​ ​geen​ ​2%​ ​van 
het​ ​totaal)​ ​kosten​ ​niet​ ​in 
aanmerking​ ​genomen, 
omdat​ ​ten​ ​tijde​ ​van​ ​de​ ​audit 
niet​ ​alle​ ​onderliggende 
documenten​ ​konden 
worden​ ​verstrekt.​ ​Dit​ ​had 
trouwens​ ​mede​ ​te​ ​maken 
met​ ​de​ ​onbereikbaarheid 
van​ ​het​ ​veldkantoor​ ​in 
Juba,​ ​vanwege​ ​opgelaaide 
onrusten.  

In​ ​de​ ​e-mail​ ​van​ ​21​ ​oktober 
2015​ ​schrijft​ ​Internews​ ​aan 
FPU​ ​over​ ​hun​ ​audit​ ​report: 
‘[...]​ ​the​ ​audit​ ​was​ ​not 
performed​ ​in​ ​accordance 
with​ ​US​ ​GAAP​ ​and​ ​US​ ​GAS, 
rather​ ​Dutch​ ​GAAP.’​​ ​Een 
paar​ ​maanden​ ​later​ ​werd​ ​de 
financiering​ ​stopgezet.  
 
Dit​ ​heeft​ ​dus​ ​betrekking​ ​op 
het​ ​iSTREAM-project.​ ​Door 
het​ ​woord​ ​‘boeken’​ ​te 
gebruiken​ ​in​ ​de​ ​tekst,​ ​lijkt​ ​dit 
misschien​ ​op​ ​de​ ​gehele 
boekhouding​ ​van​ ​FPU​ ​te 
slaan.​ ​​Daarom​ ​hebben​ ​we 
hier​ ​​‘ten​ ​aanzien​ ​van​ ​dit 
project’​ ​toegevoegd.  

18.​ ​'Maar​ ​er​ ​wordt​ ​nog 
onderhandeld​ ​over​ ​het 
doorbetalen​ ​van​ ​een​ ​deel 
van​ ​het​ ​geld,​ ​tot​ ​augustus. 
Redden​ ​wat​ ​er​ ​te​ ​redden 
valt.' 

In​ ​het​ ​gesprek​ ​over​ ​de 
beëindiging​ ​van​ ​de 
financiering​ ​is​ ​toegezegd 
dat​ ​de​ ​kosten​ ​die​ ​niet​ ​per 
17​ ​juni​ ​gestopt​ ​konden 
worden,​ ​zoals​ ​salarissen 
van​ ​lokale​ ​medewerkers​ ​in 
Juba​ ​die​ ​speciaal​ ​voor​ ​dit 
project​ ​zijn​ ​aangetrokken, 
doorbetaald​ ​konden​ ​worden 
tot​ ​eind​ ​juli. 

‘Tot​ ​eind​ ​juli’​ ​is​ ​hetzelfde​ ​als 
‘tot​ ​augustus.'​ ​Dit​ ​is​ ​dus 
geen​ ​onjuistheid.​ ​We 
schrijven​ ​namelijk​ ​niet​ ​tot​ ​en 
met​ ​augustus. 

19.​ ​'Hoofdredacteur​ ​Van 
Oudenaren​ ​besluit​ ​niet​ ​op 
de​ ​e-mail​ ​te​ ​reageren.' 

De​ ​e-mail​ ​werd​ ​op 
donderdagavond 
verzonden​ ​en​ ​Daniel​ ​van 
Oudenaren​ ​heeft​ ​hier​ ​op 
maandag​ ​27​ ​juni​ ​op 
gereageerd.  

Van​ ​Oudenaren​ ​heeft​ ​ons 
verteld​ ​dat​ ​hij​ ​niet​ ​op​ ​deze 
e-mail​ ​heeft​ ​gereageerd​ ​en 
dat​ ​blijkt​ ​ook​ ​uit​ ​de 
documenten​ ​die​ ​wij​ ​in 
handen​ ​hebben.  
 
Wellicht​ ​doelt​ ​FPU​ ​op​ ​een 
andere​ ​mail​ ​van​ ​Van 
Oudenaren​ ​op​ ​maandag​ ​27 
juni?​ ​​ ​Hij​ ​reageerde​ ​namelijk 
wél​ ​op​ ​een​ ​e-mail​ ​van​ ​de 
FPU-teamleider​ ​waarin​ ​ze 
verzoekt​ ​om​ ​een​ ​meeting​ ​te 



hebben​ ​met​ ​de​ ​hele​ ​staf​ ​van 
Tamazuj​ ​over​ ​‘this​ ​whole 
iStream​ ​issue.'​ ​Van 
Oudenaren​ ​reageert​ ​op​ ​die 
e-mail​ ​door​ ​te​ ​zeggen​ ​dat 
een​ ​meeting​ ​met​ ​de​ ​hele 
staff​ ​hem​ ​niet​ ​heel​ ​geschikt 
lijkt:​ ​‘there​ ​is​ ​nothing​ ​the 
newsroom​ ​personnel​ ​can​ ​do 
about​ ​the​ ​issue,​ ​so​ ​it​ ​is​ ​not 
our​ ​concern​ ​to​ ​worry​ ​about​ ​it. 
[...]​ ​Ebb​ ​and​ ​flow​ ​of​ ​funding 
has​ ​been​ ​normal​ ​in​ ​this 
project​ ​for​ ​years.’ 
 
Het​ ​is​ ​natuurlijk​ ​moeilijk​ ​om 
bewijs​ ​aan​ ​te​ ​leveren​ ​voor 
een​ ​mail​ ​die​ ​​niet​​ ​verstuurd 
is.​ ​Als​ ​Free​ ​Press​ ​het 
antwoord​ ​van​ ​Van 
Oudenaren​ ​op​ ​deze​ ​e-mail 
aan​ ​ons​ ​kan​ ​tonen,​ ​zullen​ ​wij 
deze​ ​zin​ ​​ ​uiteraard 
corrigeren.  

20.​ ​'Een​ ​paar​ ​dagen​ ​later, 
op​ ​29​ ​juni,​ ​zijn​ ​twee 
vertegenwoordigers​ ​van 
Free​ ​Press​ ​Unlimited​ ​naar 
Oost-Afrika​ ​gekomen​ ​om​ ​te 
spreken​ ​met​ ​Van 
Oudenaren.' 

Dit​ ​veldbezoek​ ​aan​ ​Juba 
was​ ​niet​ ​alleen​ ​om​ ​te 
spreken​ ​met​ ​van 
Oudenaren​ ​maar​ ​was​ ​al 
langer​ ​gepland​ ​en​ ​het 
gesprek​ ​met​ ​Van 
Oudenaren​ ​over​ ​Tamazuj​ ​in 
Nairobi​ ​vond​ ​plaats 
onderweg​ ​naar​ ​Zuid 
Soedan. 

Dank​ ​voor​ ​de​ ​toevoeging.​ ​Dit 
spreekt​ ​het​ ​artikel​ ​op​ ​geen 
enkele​ ​manier​ ​tegen. 

21.​ ​'[De​ ​FPU-teamleiders] 
leggen​ ​uit​ ​dat​ ​zij 
constructieve​ ​gesprekken 
met​ ​Internews​ ​hebben 
gehad​ ​over​ ​het​ ​stopzetten 
van​ ​de​ ​financiering...' 

De​ ​Teamleider​ ​en​ ​de​ ​Grant 
manager.  

Dit​ ​hebben​ ​we​ ​aangepast. 

22.​ ​'Van​ ​Oudenaren​ ​geeft 
toe​ ​dat​ ​de​ ​redactie​ ​zich 
bedreigd​ ​voelde,​ ​en​ ​kwaad 
was.​ ​Maar​ ​dat​ ​was​ ​niet​ ​de 
motivatie​ ​voor​ ​de 
publicaties,​ ​zegt​ ​hij.' 

Dit​ ​correcte​ ​citaat​ ​uit​ ​het 
door​ ​De​ ​Correspondent 
geciteerde​ ​gespreksverslag 
wordt​ ​even​ ​later​ ​vervolgd: 
'In​ ​het​ ​gesprek​ ​gaf​ ​Van 
Oudenaren​ ​aan​ ​dat​ ​hij​ ​alles 
zal​ ​doen​ ​om​ ​Internews​ ​en 
Eye​ ​Radio​ ​te​ ​vernietigen. 

Wij​ ​kennen​ ​de​ ​inhoud​ ​van 
deze​ ​notulen.  
 
Twee​ ​bronnen​ ​die​ ​aanwezig 
waren​ ​bij​ ​dit​ ​gesprek​ ​stellen 
dat​ ​Van​ ​Oudenaren​ ​hier 
verkeerd​ ​is​ ​geciteerd. 
Daarom​ ​hebben​ ​zij​ ​ook​ ​op​ ​5 



('He​ ​is​ ​out​ ​to​ ​get​ ​them,​ ​and 
would​ ​like​ ​to​ ​see​ ​these 
operations​ ​destroyed.​ ​This 
is​ ​what​ ​is​ ​needed​ ​and​ ​he 
will​ ​do​ ​what​ ​he​ ​can​ ​to 
achieve​ ​it')​ ​-​ ​een 
doelstelling​ ​die​ ​moeilijk 
journalistiek​ ​te​ ​noemen​ ​is. 
Dit​ ​deel​ ​van​ ​het 
gespreksverslag​ ​wordt​ ​door 
de​ ​Correspondent 
weggelaten. 

juli​ ​2016​ ​per​ ​mail​ ​bezwaar 
aangetekend​ ​tegen​ ​deze 
passage​ ​in​ ​de​ ​notulen.​ ​Deze 
mail​ ​is​ ​in​ ​handen​ ​van​ ​De 
Correspondent.  
 
Wat​ ​volgens​ ​deze​ ​bronnen 
wél​ ​is​ ​gezegd,​ ​is​ ​dat​ ​Van 
Oudenaren​ ​het​ ​belangrijk 
vond​ ​om​ ​Internews​ ​en​ ​Eye 
Radio​ ​aan​ ​kritische 
verslaggeving​ ​te​ ​blijven 
onderwerpen,​ ​omdat​ ​hun 
berichtgeving​ ​het​ ​conflict​ ​in 
Zuid-Soedan​ ​voedde.​ ​Een 
observatie​ ​die​ ​ook​ ​door​ ​FPU 
zelf​ ​gedaan​ ​wordt​ ​in​ ​een 
brief​ ​uit​ ​mid-2014:​ ​‘Het 
FM-station​ ​Eye​ ​Radio​ ​uit 
Juba,​ ​dat​ ​wordt​ ​gesteund 
door​ ​Internews,​ ​werd​ ​op​ ​7 
maart​ ​2014​ ​officieel 
gewaarschuwd​ ​dat​ ​het 
gesloten​ ​zou​ ​worden​ ​als​ ​ze 
oppositiegeluiden​ ​zou 
uitzenden.​ ​Door​ ​Eye​ ​Radio 
te​ ​monitoren​ ​komen​ ​we​ ​tot 
de​ ​conclusie​ ​dat​ ​het​ ​station 
heeft​ ​besloten​ ​het 
overheidsverhaal​ ​over​ ​de 
situatie​ ​in​ ​Zuid-Soedan​ ​te 
volgen:​ ​ministers​ ​krijgen​ ​veel 
zendtijd​ ​om​ ​hun 
overheidspropaganda​ ​te 
verkondigen,​ ​terwijl 
onafhankelijke​ ​en 
oppositiebronnen​ ​genegeerd 
worden.’ 

23.​ ​'Willems​ ​vraagt​ ​de 
redactie​ ​een 
klachtenmechanisme​ ​op​ ​te 
zetten​ ​'om​ ​de​ ​redactionele 
transparantie​ ​te​ ​vergroten.’' 

Willems​ ​herhaalt​ ​het 
verzoek​ ​tot​ ​het​ ​opzetten 
van​ ​een 
klachtenmechanisme.​ ​Dit 
verzoek​ ​is​ ​al​ ​veel​ ​eerder 
gedaan,​ ​juist​ ​om​ ​ervoor​ ​te 
zorgen​ ​dat​ ​klachten​ ​direct 
bij​ ​Radio​ ​Tamazuj​ ​binnen 
kunnen​ ​komen​ ​in​ ​plaats 
van,​ ​zoals​ ​tot​ ​dan​ ​toe 
gebeurde,​ ​via​ ​Free​ ​Press 

Dat​ ​dit​ ​verzoek​ ​eerder​ ​al​ ​is 
gedaan​ ​spreekt​ ​het​ ​artikel 
niet​ ​tegen.  
 
Echter,​ ​de​ ​bewering​ ​dat 
klachten​ ​niet​ ​direct​ ​bij​ ​Radio 
Tamazuj​ ​terecht​ ​zouden 
kunnen​ ​komen,​ ​is​ ​onjuist.​ ​Op 
de​ ​site​ ​van​ ​Radio​ ​Tamazuj​ ​is 
gewoon​ ​een​ ​contactformulier 
te​ ​vinden.  



Unlimited.​ ​Aan​ ​dit​ ​eerste 
verzoek​ ​is​ ​geen​ ​gevolg 
gegeven. 

24.​ ​'Klachten​ ​zijn​ ​op​ ​zichzelf 
geen​ ​bewijs​ ​van​ ​verkeerd 
handelen,​ ​en​ ​geen​ ​van​ ​de 
e-mails​ ​die​ ​jullie​ ​hebben 
gedeeld​ ​bevatten​ ​enig 
bewijs​ ​van​ ​journalistieke 
fouten.' 

De​ ​doorgestuurde​ ​e-mails 
met​ ​klachten​ ​bevatten​ ​in​ ​elk 
geval​ ​het​ ​bewijs​ ​dat​ ​er 
geen​ ​wederhoor​ ​is 
gehouden​ ​met​ ​de 
betrokken​ ​partijen.​ ​Een​ ​zich 
herhalende​ ​journalistieke 
fout​ ​waarop​ ​we​ ​de 
hoofdredacteur​ ​meermaals 
hebben​ ​aangesproken,​ ​in 
onze​ ​rol​ ​van​ ​uitgever. 

De​ ​doorgestuurde​ ​e-mails 
met​ ​klachten​ ​over​ ​de 
Internews-gerelateerde 
verhalen​ ​tonen​ ​juist​ ​wél​ ​aan 
dat​ ​er​ ​wederhoor​ ​is 
gepleegd.​ ​Het​ ​zijn​ ​e-mails 
van​ ​de​ ​Radio 
Tamazuj-account​ ​gericht​ ​aan 
Forcier​ ​Consulting​ ​(een 
partner​ ​van​ ​Internews)​ ​met 
vragen​ ​en​ ​correcties.  
 
Overigens​ ​staan​ ​er​ ​in​ ​drie 
van​ ​de​ ​zes​ ​omstreden 
artikelen​ ​wél​ ​quotes 
afgedrukt​ ​die​ ​tonen​ ​dat​ ​er 
door​ ​Radio​ ​Tamazuj 
wederhoor​ ​is​ ​gepleegd.  
 
De​ ​twee​ ​e-mails​ ​van​ ​andere 
partijen​ ​zijn​ ​inderdaad 
klachten,​ ​maar​ ​alsnog​ ​geen 
bewijs​ ​dat​ ​het​ ​slechte 
journalistiek​ ​betreft.​ ​In​ ​één 
van​ ​die​ ​twee​ ​artikelen​ ​is​ ​ook 
wederhoor​ ​opgenomen.  
 
In​ ​het​ ​editorial​ ​review 
beschrijven​ ​de​ ​journalisten 
van​ ​Tamazuj​ ​dat​ ​de​ ​stukken 
best​ ​kleine​ ​verbeteringen 
zouden​ ​kunnen​ ​gebruiken, 
ze​ ​spreken​ ​van​ ​​room​ ​for 
improvement​,​ ​maar​ ​vinden 
geen​ ​journalistieke​ ​fouten, 
die​ ​retracties​ ​of​ ​correcties 
rechtvaardigen. 
 
De​ ​artikelen,​ ​die​ ​nog​ ​altijd 
online​ ​staan,​ ​zijn​ ​ook​ ​tot​ ​de 
dag​ ​van​ ​vandaag​ ​niet 
gerectificeerd.  

25.​ ​'Drie​ ​maanden​ ​later 
verstuurt​ ​de​ ​redactie​ ​een 
130​ ​pagina's​ ​dik​ ​rapport 
naar​ ​het 

In​ ​de​ ​editorial​ ​review​ ​van 
juli​ ​2017​ ​(onder​ ​begeleiding 
van​ ​de​ ​externe​ ​expert 
Michael​ ​Alexander),​ ​bleek 

Alle​ ​senior​ ​editors​ ​hebben​ ​de 
editorial​ ​review​ ​uit​ ​oktober 
2016​ ​onderschreven.  
 



FPU-management...​ ​De 
hoofdconclusie:​ ​Er​ ​is​ ​geen 
bewijs​ ​om​ ​de​ ​beweringen​ ​te 
onderbouwen​ ​dat​ ​er 
serieuze​ ​ethische​ ​fouten​ ​zijn 
gemaakt​ ​door​ ​een​ ​journalist 
of​ ​journalisten​ ​van​ ​Radio 
Tamazuj,​ ​noch​ ​enige 
serieuze​ ​onjuistheden.' 

dat​ ​slechts​ ​een​ ​klein​ ​deel 
van​ ​de​ ​redactie​ ​deze 
conclusie​ ​destijds​ ​heeft 
gelezen​ ​en​ ​onderschreef.  

Dat​ ​in​ ​juli​ ​2017​ ​slechts​ ​een 
klein​ ​deel​ ​van​ ​de​ ​redactie 
deze​ ​conclusie​ ​heeft​ ​gelezen 
en​ ​onderschreven​ ​is​ ​logisch: 
een​ ​groot​ ​aantal​ ​redacteuren 
die​ ​in​ ​juli​ ​2017​ ​in​ ​dienst 
waren,​ ​was​ ​in​ ​december 
2016​ ​nog​ ​niet​ ​in​ ​dienst,​ ​of 
nog​ ​niet​ ​in​ ​een​ ​seniorpositie. 

26.​ ​'In​ ​5,5​ ​jaar​ ​–​ ​nog​ ​nooit 
een​ ​dag​ ​zonder​ ​uitzending. 
Behalve​ ​die​ ​dag.​ ​Iedereen 
ging​ ​naar​ ​huis.' 

Er​ ​is​ ​elke​ ​dag​ ​uitgezonden, 
ook​ ​op​ ​de​ ​genoemde​ ​dag. 

De​ ​redactie​ ​produceerde​ ​die 
dag​ ​geen​ ​nieuwe​ ​uitzending, 
maar​ ​zond​ ​een​ ​oude​ ​show 
uit. 
 
De​ ​quote​ ​suggereert​ ​wellicht 
dat​ ​de​ ​radio​ ​op​ ​stil​ ​ging. 
Daarom​ ​hebben​ ​we​ ​de​ ​zin 
toegevoegd:​ ​‘Op​ ​Radio 
Tamazuj​ ​draaide​ ​een​ ​oude 
uitzending.’  
 

27.​ ​'Twee​ ​dagen​ ​later​ ​zet​ ​de 
redactie​ ​delen​ ​van​ ​hun 
editorial​ ​review​ ​op​ ​Twitter.' 

Het​ ​was​ ​Daniel​ ​van 
Oudenaren​ ​die​ ​delen​ ​van 
het​ ​editorial​ ​review​ ​op 
twitter​ ​zette,​ ​niet​ ​de 
redactie.​ ​De​ ​redactie​ ​had 
namelijk​ ​geen​ ​toegang​ ​tot 
het​ ​Twitteraccount.​ ​Van 
Oudenaren​ ​is​ ​via​ ​het 
account​ ​van​ ​Radio​ ​Tamazuj 
gaan​ ​tweeten​ ​over​ ​op​ ​dat 
moment​ ​nog​ ​hangende 
interne​ ​aangelegenheden 
en​ ​documenten. 

Wij​ ​hebben​ ​drie​ ​direct 
betrokkenen​ ​die​ ​beweren​ ​dat 
Van​ ​Oudenaren​ ​namens​ ​de 
redactie​ ​handelde.​ ​Zij 
zeggen​ ​dat​ ​het​ ​een 
gezamenlijke​ ​beslissing​ ​was 
van​ ​de​ ​Editorial​ ​Council 
(waarin​ ​de​ ​meest​ ​senior 
editors​ ​van​ ​Tamazuj​ ​zitten) 
om​ ​over​ ​de​ ​review​ ​te 
twitteren.​ ​Dat​ ​de 
hoofdredacteur​ ​de​ ​toegang 
tot​ ​het​ ​twitteraccount​ ​heeft, 
spreekt​ ​voor​ ​zich.  

28.​ ​'De​ ​volgende​ ​dag​ ​komt 
de​ ​redactie​ ​op​ ​kantoor.​ ​De 
journalisten​ ​kunnen​ ​niet 
inloggen....​ ​Het​ ​duurt​ ​nog 
zeven​ ​dagen​ ​voor​ ​alle 
redacteuren​ ​weer​ ​zelf 
artikelen​ ​online​ ​kunnen 
zetten' 

Zoals​ ​vermeld​ ​onder​ ​(2.): 
De​ ​redactie​ ​kon​ ​niet 
inloggen​ ​op​ ​de​ ​social​ ​media 
kanalen​ ​van​ ​Radio​ ​Tamazuj 
omdat​ ​Van​ ​Oudenaren​ ​aan 
het​ ​verzoek​ ​om​ ​de 
inloggegevens​ ​over​ ​te 
dragen​ ​geen​ ​tot 
mondjesmaat​ ​gehoor​ ​geeft. 
Hiermee​ ​ontzegt​ ​hij​ ​de 
facto​ ​zijn​ ​collega's​ ​toegang 
tot​ ​Twitter,​ ​Facebook, 
Soundcloud,​ ​de​ ​nieuwsbrief 

Het​ ​inloggen​ ​zoals​ ​dat​ ​in 
deze​ ​passage​ ​in​ ​het​ ​artikel 
vermeld​ ​staat,​ ​gaat​ ​niet​ ​over 
sociale​ ​media,​ ​maar​ ​over​ ​de 
website.​ ​Nogmaals: 
meerdere​ ​toenmalige 
redacteuren​ ​​ontkennen​​ ​dat 
Van​ ​Oudenaren​ ​hen​ ​de 
toegang​ ​tot​ ​sociale​ ​media 
heeft​ ​ontzegd.  
 
Met​ ​betrekking​ ​tot​ ​de 
wachtwoorden​ ​van​ ​de 



en​ ​de​ ​algemene​ ​e-mail 
waar​ ​vragen​ ​van​ ​het 
publiek​ ​worden​ ​ontvangen. 
De​ ​laatste​ ​wachtwoorden 
geeft​ ​hij​ ​pas​ ​na​ ​het​ ​einde 
van​ ​zijn​ ​contract​ ​op.​ ​Door 
het​ ​veranderen​ ​van​ ​het 
wachtwoord​ ​voor​ ​de 
website​ ​op​ ​verzoek​ ​van​ ​de 
radiodirecteur,​ ​kon​ ​de 
redactie​ ​gewoon 
doorwerken​ ​en​ ​dus​ ​ook 
artikelen​ ​online​ ​zetten​ ​op 
de​ ​website.​ ​Ook​ ​de 
radioprogramma's​ ​zijn 
gewoon​ ​geproduceerd. 

website:​ ​uit​ ​een 
mailwisseling​ ​tussen​ ​de 
hoofdredacteur​ ​en​ ​de 
radiodirecteur​ ​blijkt​ ​dat​ ​de 
directeur​ ​verbaasd​ ​was​ ​dat 
de​ ​hoofdredacteur​ ​niet​ ​kon 
inloggen.​ ​Dit​ ​vat​ ​niet​ ​te 
rijmen​ ​met​ ​FPU’s​ ​claim​ ​dat 
hij​ ​het​ ​verzoek​ ​deed​ ​om​ ​de 
wachtwoorden​ ​te 
veranderen.  
 
Bovendien​ ​heeft​ ​FPU​ ​in​ ​een 
eerdere​ ​reactie​ ​aan​ ​ons​ ​en 
op​ ​haar​ ​website​ ​​bevestigd 
de​ ​wachtwoorden​ ​te​ ​hebben 
gewijzigd:​​ ​‘Omdat​ ​het​ ​team 
vreesde​ ​dat​ ​hij​ ​hetzelfde​ ​zou 
doen​ ​met​ ​de​ ​website​ ​hebben 
wij​ ​de​ ​wachtwoorden​ ​en 
overige 
beveiligingsmaatregelen 
overgenomen,​ ​gewijzigd​ ​en 
direct​ ​weer​ ​teruggegeven 
aan​ ​de​ ​toenmalige​ ​directeur 
van​ ​de​ ​zender.’ 
 
Dat​ ​er​ ​artikelen​ ​op​ ​de 
website​ ​geplaatst​ ​konden 
worden​ ​verliep​ ​niet​ ​op​ ​de 
gebruikelijke​ ​manier,​ ​maar 
via​ ​de​ ​radiodirecteur​ ​en​ ​een 
junior​ ​webeditor​ ​die​ ​al​ ​wel 
toegang​ ​had​ ​gekregen.​ ​Wij 
hebben​ ​verschillende​ ​mails 
van​ ​verschillende 
redacteuren​ ​die​ ​hun​ ​artikelen 
door​ ​moeten​ ​sturen​ ​naar 
junior​ ​collega’s​ ​omdat​ ​zij​ ​zelf 
niet​ ​kunnen​ ​publiceren. 

29.​ ​'Maar​ ​zij​ ​verklaart​ ​dit​ ​als 
volgt:​ ​hoofdredacteur​ ​Van 
Oudenaren​ ​zou​ ​de​ ​social 
media-accounts​ ​van 
Tamazuj​ ​uit​ ​rancune​ ​hebben 
overgenomen​ ​en​ ​Free​ ​Press 
Unlimited​ ​vreesde​ ​‘dat​ ​hij 
hetzelfde​ ​zou​ ​doen​ ​met​ ​de 
website.’​ ​Van​ ​Oudenaren 

Een​ ​e-mail​ ​van​ ​de​ ​directeur 
van​ ​Radio​ ​Tamazuj​ ​op​ ​5 
december​ ​2016​ ​laat​ ​zien 
dat​ ​Van​ ​Oudenaren​ ​de 
social​ ​media​ ​accounts​ ​wel 
degelijk​ ​heeft 
overgenomen.​ ​De​ ​directeur 
stelt​ ​in​ ​de​ ​e-mail​ ​dat​ ​hij​ ​de 
wachtwoorden​ ​en​ ​andere 

Inmiddels​ ​zijn​ ​er​ ​​twee 
andere​ ​toenmalige​ ​senior 
redacteuren​ ​-​ ​de​ ​managing 
editor​ ​en​ ​de​ ​news​ ​editor​ ​-​ ​die 
onderschrijven​ ​dat​ ​Van 
Oudenaren​ ​​niet​ ​​de​ ​sociale 
media​ ​accounts​ ​‘overnam,' 
maar​ ​dat​ ​het​ ​een​ ​gedeelde 
beslissing​ ​was​ ​om​ ​te 

https://www.freepressunlimited.org/nl/nieuws/reactie-artikel-de-correspondent-over-radio-tamazuj


zelf​ ​ontkent​ ​dit.​ ​Zijn​ ​verhaal 
wordt​ ​bevestigd​ ​door​ ​een 
andere​ ​toenmalige 
redacteur​ ​van​ ​Tamazuj.' 

cruciale​ ​informatie​ ​van​ ​Van 
Oudenaren​ ​wil​ ​hebben:​ ​'We 
will​ ​demand​ ​the​ ​information 
we​ ​require.​ ​This​ ​will​ ​include 
passwords,​ ​details​ ​of 
editors​ ​abroad​ ​and​ ​the 
stringers​ ​which​ ​he 
manages.' 

twitteren​ ​over​ ​de​ ​ruzie​ ​met 
FPU.  
 
De​ ​e-mail​ ​van​ ​5​ ​december​ ​is 
niet​ ​in​ ​ons​ ​bezit.​ ​Maar​ ​uit 
e-mailwisselingen​ ​die​ ​wij​ ​wel 
in​ ​handen​ ​hebben​ ​blijkt​ ​dat 
de​ ​toegang​ ​tot​ ​de​ ​website​ ​de 
redacteuren​ ​al​ ​eerder 
ontzegd​ ​werd,​ ​namelijk​ ​op​ ​2 
december.​ ​Wij​ ​zien​ ​dus​ ​niet 
hoe​ ​een​ ​e-mail​ ​van​ ​5 
december​ ​dat​ ​bewijs​ ​kan 
ontkrachten. 

30.​ ​'We​ ​deden​ ​alleen​ ​nog​ ​de 
routineuze​ ​nieuwsberichten, 
die​ ​door​ ​elk​ ​ander 
mediabedrijf​ ​gedaan​ ​konden 
worden.​ ​Maar​ ​de 
onderzoeksverhalen,​ ​de 
oorlogsverslaggeving​ ​-​ ​die 
was​ ​kapotgemaakt.' 

Er​ ​werd​ ​en​ ​wordt​ ​nog​ ​elke 
dag​ ​over​ ​de​ ​oorlog​ ​bericht 
door​ ​Radio​ ​Tamazuj.​ ​Het 
netwerk​ ​aan​ ​lokale 
verslaggevers​ ​is​ ​intact, 
actief​ ​en​ ​even​ ​groot​ ​als 
eerder.​ ​De​ ​redactie​ ​heeft 
een​ ​aantal​ ​nieuwe 
programma-formats 
ontwikkeld​ ​voor​ ​de​ ​radio. 
De​ ​regering​ ​van​ ​Zuid 
Soedan​ ​neemt​ ​in​ ​elk​ ​geval 
zoveel​ ​aanstoot​ ​aan​ ​de 
producties​ ​van​ ​Radio 
Tamazuj​ ​dat​ ​lokale 
internetproviders​ ​medio​ ​juli 
2017​ ​gesommeerd​ ​zijn​ ​om 
toegang​ ​tot​ ​de​ ​website​ ​van 
het​ ​station​ ​te​ ​blokkeren. 

Dit​ ​is​ ​een​ ​citaat​ ​dat​ ​slaat​ ​op 
de​ ​periode​ ​na​ ​het​ ​vertrek 
van​ ​hoofdredacteur​ ​Van 
Oudenaren.​ ​Vandaar​ ​dat​ ​de 
quote​ ​ook​ ​in​ ​de​ ​verleden​ ​tijd 
staat.  
 
We​ ​kunnen​ ​begrijpen​ ​dat​ ​dit 
suggereert​ ​dat​ ​er​ ​nog​ ​altijd 
geen​ ​oorlogsverslaggeving 
plaatsvindt​ ​op​ ​Radio 
Tamazuj.​ ​​Om​ ​dit​ ​te 
voorkomen​ ​hebben​ ​we 
toegevoegd:​ ​‘over​ ​die 
periode​ ​na​ ​het​ ​vertrek​ ​van 
Van​ ​Oudenaren.’ 
 
 

31.​ ​'Ook​ ​de​ ​nieuw 
aangestelde​ ​hoofdredacteur 
stapte​ ​op..... 

Deze​ ​hoofdredacteur​ ​was 
tijdelijk​ ​ingehuurd​ ​voor​ ​een 
periode​ ​van​ ​drie​ ​maanden 
omdat​ ​Free​ ​Press​ ​Unlimited 
een​ ​hoofdredacteur​ ​wilde 
benoemen​ ​in​ ​samenspraak 
met​ ​de​ ​redactie.​ ​Hij​ ​is​ ​dus 
niet​ ​opgestapt,​ ​zoals​ ​de 
Correspondent​ ​beweert.​ ​Na 
afloop​ ​van​ ​zijn​ ​contract​ ​is 
hij​ ​nog​ ​enige​ ​tijd​ ​betrokken 
gebleven​ ​bij​ ​Radio​ ​Tamazuj 
,​ ​zelfs​ ​tijdens​ ​een​ ​nieuwe 
klus​ ​in​ ​Sierra​ ​Leone. 

De​ ​term​ ​‘stapte​ ​op’​ ​is​ ​hier​ ​te 
makkelijk​ ​gebruikt.​ ​We 
hebben​ ​deze​ ​zin​ ​dan​ ​ook 
verwijderd​ ​uit​ ​het​ ​artikel. 

32.​ ​'De​ ​redactie​ ​van De​ ​redactie​ ​beslist​ ​zelf Dit​ ​hebben​ ​wij​ ​van​ ​twee 



Tamazuj​ ​werd​ ​verboden 
hierover​ ​berichten​ ​te 
publiceren.' 

waarover​ ​zij​ ​bericht.  verschillende​ ​bronnen 
gehoord.​ ​Naar​ ​aanleiding 
van​ ​deze​ ​reactie​ ​van​ ​FPU 
hebben​ ​we​ ​geprobeerd​ ​dit 
bevestigd​ ​te​ ​krijgen​ ​bij​ ​meer 
bronnen.​ ​​Dit​ ​is​ ​niet​ ​gelukt 
dus​ ​hebben​ ​wij​ ​ervoor 
gekozen​ ​deze​ ​zin​ ​te 
verwijderen. 

 


